Afrika > Jihoafrická republika > Západ Jihoafrické republiky (15.2. - 20.2.2016)

Odlet

15.2.2016 - pondělí
V 19.45 se společně s bratrem Pavlem a Davidem scházíme na letišti v Praze. Letíme nejprve do Curychu a poté přes noc do Johannesburgu. Let je plný a bar v 11 000 metrech nad zemí řádně využíváme.

Z Johannesburgu do Kapského města

16.2.2016 - úterý
V 11.00 přistáváme v Johannesburgu na letišti Tambo. V 11.40 je na jiném terminálu boarding do našeho dalšího letadla. Drze se předbíháme a přeskakujeme zábrany před pasovou kontrolou, abychom návazný let stihli. Stíháme. Přesně v 11.40 přibíháme na odletovou bránu. Ve 14.00 si vyzvedáváme v půjčovně u letiště v Kapském městě auto a rovnou jedeme na jih na pláž Fish Hoek. Cestou si kupujeme hromadu jídla a pití, že si na pláži uděláme piknik. Bohužel dnes tak fouká vítr, že sotva jsme vytáhli jídlo, už je plné písku. A ani se v těch vlnách nedá koupat. Proto se jedeme na Long street do Kapského města ubytovat. Naštěstí se nám daří najít 3 volné postele během chvíle. Já jdu ještě na chvíli ven projít se a nasát atmosféru této pulzující ulice.

Konzulát Namibie, pláž u Beach road a tučňáci u Boulders beach

17.2.2016 - středa
Ráno si dáváme na terase hostelu snídani a vyplňujeme formuláře, které vyžaduje namibijská ambasáda. Zjišťujeme, že máme těch papírů podstatně, méně, než budou požadovat. I tak jedeme k nedalekému konzulátu. Zde nám vysvětlí, že musíme spoustu papírů ještě vymyslet, dopsat vytisknout a přepsat. Kompletní seznam je na jejich internetových stránkách. A co víc, požadují, abychom měli i itinerář cesty a zajištěné ubytování, nebo kempovací auto a letenky zpět. To vše v nedaleké kavárně objednáváme a řešíme a před 12:00 se nám daří odevzdat pasy a žádosti o víza. Konečně si můžeme dát dobrý oběd a jet se také něco podívat. Venku je 30°C, což není moc na procházení. I tak jedeme do blízké muslimské čtvrti Bo-kaap, kde jsou velmi barevné domy v ulicích ve svahu pod Signal hill. Na tuto horu následně jedeme autem a děláme si menší procházku po okolí. Jsou odtud hezké výhledy na město a na Stolovou horu. Máme v plánu jet kiteovat, ale v místě u 68 Beach road, které je tímto sportem vyhlášené a je zde i půjčovna, zrovna nefouká vítr. Chvíli relaxujeme na pláží, ale nikoho to dlouho nebaví proto jedeme opět na jich k Boulders beach. Je zácpa, a než se nám podaří prokličkovat město, je skoro podvečer. U Boulders beach žije početná kolonie tučňáků. I přesto, že oficiální trase je zavřená, vidíme zde opravdu hodně těchto černobílých zvířat okolo skalních útvarů. Jdeme se i na chvíli projít k pláži a přímo k tučňákům. Začíná se stmívat, proto jedeme zpět kousek na sever do města Muizenberg, kde se ubytováváme v sympatickém hostelu Stoked backpackers.

Mys Dobré naděje

18.2.2016 - čtvrtek
Vstávám dříve, než kluci a jdu se proběhnout kolem pobřeží ve městě Muizenberg. Každou chvíli je zde nějaká historická zajímavost, jako stará kotva, děla, nebo památník. Po dvou kilometrech se zastavuji v místě, kde jsou malebné domečky sloužící k převlékání u pláže a běžím zpět. Po snídani jedeme na jih se zastávkou na skaliskách Castle rock a parkujeme u mysu Dobré naděje (Cape of Good Hope). Kolem skalistého pobřeží procházíme až k majáku s výhledem na útesy a opět zpět. Je to nejjižnější a zároveň nejzápadnější místo Afriky. Jedeme zpět do Muizenbergu a ubytováváme se ve stejném hostelu jako minulou noc. V nedalekém obchodě nakupujeme suroviny na večeři a večer si děláme steaky se zeleninovým salátem.

Terénním autem do Northern Cape

19.2.2016 – pátek
Odjíždíme v deštivém počasí do centra Kapského města vyzvednout si naše pasy s namibijskými vízy. Naštěstí je pro nás mají, a tak nám nic nebrání jet k letišti vrátit půjčené malé auto a vyzvednout si půjčený terénní expediční vůz. Přebírka nového auta zabírá několik hodin. Musí nám ukázat, jak se staví stany, zapíná vařič, nafukují a vyfukují kola podle toho, po jakém terénu se jede a podobně. Ve 14:00 konečně můžeme vyjet na sever. Poprvé zastavujeme na nákup vína v městečku Klawer a držíme se silnice N7. Odbočujeme na východ do městečka Nieuwoudville, kde se mají v jeho blízkosti nacházet zajímavé vodopády. Nevíme přesně kde, tak v daném městečku odbočujeme špatně. U mostku přes vyschlé koryto řeky, které tvoří pískovce je nám jasné, že jsme špatně. Rychle zpět a už správnou cestou přijíždíme k místu se šipkou Nieuwoudville falls. Běžíme k tušenému výskytu vodopádu, protože slunce před minutou zapadlo. To, že se zde v období dešťů vyskytuje mohutný vodopád je nám zřejmé při pohledu do propasti pod námi, kde se v hloubi leskne hladina jezírka. Ze skalní hrany však dolů nepadá ani kapka. Sjíždíme zpět na N7 a po 50 kilometrech na sever parkujeme na krajnici jedné vedlejší prašné silničky. Na střeše auta máme během chvilky rozložené dva stany a otvíráme si na dobrou noc víno.

Velký nákup, hledání Lachtanů, rybářská vesnice a přejezd do Namibie

20.2.2016 - sobota
Sluníčko nás ze stanů vytahuje v 7:00. S Pavlem si jdeme zaběhat 6 km a hned, jak sbalíme stany, odjíždíme najít první lepší místo pro uvaření snídaně. To se asi po 15 km daří a děláme si vaječinu. Cestou se zastavujeme v několika obchůdcích ve městě Garies a nakupujeme zásoby na mnoho dní. Hned nad městečkem je vyvýšenina na které se tyčí skalní bloky Letterklip. Při výjezdu nahoru alespoň poprvé zkoušíme jízdu off road. Skalní bloky tvoří malou soustavu kleneb. Jedeme delším přejezdem k moři do bývalého důlního města Kleinsee, kde se mají vyskytovat kolonie lachtanů. Bohužel aktuálně je bez lachtanů, ale to zjišťujeme až na místě. 70 km severněji je rybářská vesnice Port Nolloth a zde plánujeme náš další program u dobré grilované ryby a piva. U pobřeží kotví rybářské lodě, ale i tady je vidět, že městečko pomalu zachází. Za další hodinu jízdy už za tmy přijíždíme k hranicím s Namibií. Opět se potvrzuje, že je to byrokratický stát a musíme vyplnit další papíry.
25. 2. 2016
Jihoafrická republika
1 219 912 km2
Pretoria
Mafadi (3 450 m)
Angličtina, Afrikánština, Ndebele, Čvanština, Zulština, Xhosaština, Jižní sothština, Severní sothština, Tsonga, Svazijština, Vendština
Křesťanství 36%, Siónští křesťané 11,1%, letniční 8,2%, katolíci 7,1%, metodisté 6,8%, holandská reformovaná církev 6,7%, anglikáni 3,8% muslimové 1,5%, Hinduisté 1,4%, ostatní 17,2