Asie > Macao, Hongkong, Čínská lidová republika > Hongkong a Macao (4.2. - 11.2.2016)

Odlet

4.2.2016 - čtvrtek
V 19:45 letíme přes Curych celou noc do Hongkongu. Letadlo je plné, tudíž se moc nedá spát.

Večerní Kowloon

5.2.2016 - pátek
Díky tomu, že letíme na východ skoro 8700 km vzdušnou čarou, máme na hodinkách o 7 hodin více, než je v ČR. Letíme 12 hodin a ještě časový posun, proto přistáváme až v 18:00 na letišti v Hongkongu. Chvíli nám trvá pořídit si místní měnu (velmi nevýhodným letištním kurzem, proto měňte jen nezbytné peníze. V Kowloonu dostanete za € i $ podstatně více) a koupit Octopus card. Předplacená jízdenka na veškerou místní dopravu. Hned u letiště si jdu najít první místní cache a následně autobusem 21A jedeme hodinu na zastávku Tsim Sha Tsui, která je v místě, kde je nejvíc levných ubytování. Naháněči do hostelů se nás snaží nalákat, ale mají smůlu, protože jsme si přes internet rezervovali ubytování předem (zbytečně, protože na místě je to mnohem levnější). V komplexu výškových budov se nachází několik desítek hostelů. Náš SkyCity je ve 12 patře. Pokoj v nás vyluzuje úsměv, protože je to pouhých 6 metrů čtverečních, kde je postel, sprcha se záchodem, lednička, televize i trezor. Opravdu stísněný prostor využitý naplno. Nejsme zde, ale, abychom leželi na pokoji. Jdeme se projít k Hodinové věži (Clock Tower) u pobřeží, kde se již nacvičuje novoroční průvod a přes vodu je vidět nádherně nasvícenou siluetu ostrova Hong Kong. Kousek odtud je také dům Heritage 1881, kde je vidět kus historie osídlování Hongkongu. Chvíli se procházíme ulicemi drahých obchodů, ale únava a hlad nás zahání zpět do hotelu, kde suterén vypadá jako arabská tržnice, kde se dá i najíst. Ale jde spíš o velmi ostrou indicko-arabskou kuchyni.

Macao

6.2.2016 - sobota
Vstáváme na zvonění budíku (přeci jen je tu jiné časové pásmo) v 7:40. Snídani řešíme cestou na China Ferry terminal v McDonald. Z přístavu jedeme rychlou lodí do Macao. Je to 65km daleko a moře je obzvláště rozbouřené. Podle toho vypadají i někteří pasažéři. Lodní stevardi nestíhají nosit papírové pytlíky. V 11:00 vystupujeme na molu Taipa a procházíme přes imigrační. Před terminálem stojí spousta autobusů zdarma k různým hotelům a nebo se dá jet i autobusy za peníze. My volíme první variantu a vystupujeme u moderního hotelu a kasina Venetian. Procházíme si tento menší ostrov okolo nějakých čínských chrámů, starého mola, které vypadá, ze stojí uprostřed zástavby. Ono stojí, protože moře kolem zavezli aby zvětšili prostor pro výstavbu nových komplexů. Pak nás čeká zdolání 2.5 km dlouhého mostu přes moře na pevninskou část Macao. Jako na potvoru dost slušně fouká a máme co dělat, abychom se udrželi na chodníku. Přežili jsme. Přes centrum, kolem bývalé radnice, kde je velmi silně vidět portugalský koloniální vliv (portugalsky se tu i dost mluví), se jdeme podívat k chrámu A-Ma. Takto to vypadá jako krátká procházka, ale od přistání už máme v nohách 15 km. Sedáme na autobus a pomalu se v zácpě šouráme zpět do centra, protože ještě chceme vidět zbytky katedrály Svatého Pavla, z níž zbyl pouze čelní štít. Ale je to dominanta hlavního města Macau státu Macao. Z města sedáme do autobusu, kde se ptáme řidiče, jestli jede do přístavu odkud to pluje do Hongkongu. On, že jo. Ale ony tu v Macao jsou ty přístavy dva. Ten v Taipa, kde jsme ráno připluli a druhý v severní části Macao, kde nás právě vysazuje autobus. Alespoň se jdeme zeptat na odjezdy a cenu. I zde jezdí autobusy zadarmo k hotelům a vidíme, že máme čas, protože už jsme stejně v období, kdy jsou trajekty dražší (noční spoje od 17:30). Vracíme se k hotelu Venetian a rovnou jdeme dovnitř. Po chvíli se ztrácíme ve změti obchodů a herních ploch v kasinu. To ale není dobře, protože se chceme dostat k hlavnímu vstupu, kde v 18:30 probíhá světelná show na fasádě tohoto kasina. Trvá asi 10 minut, ale rozhodně stojí za to ji vidět. Opět se prodíráme skrze hotel na druhou stranu, odkud nám jede autobus do přístavu. Kupujeme si jízdenky a za chvíli vyplouváme zpět do Hongkongu skoro prázdným trajektem.

Ostrov Hong Kong a Victoria Peak (The Peak)

7.2.2016 - neděle
Vstávám dřív, než Lucie a jdu si zaběhat do krásně upraveného parku Kowloon. Krom cestiček a zeleně jsou zde voliéry s ptactvem a u jezera je několik desítek plameňáků. V části parku se nachází i oblíbené komiksové postavy a je zde velké množství soch. Po hodině jdu zpět na hotel a již společně si dáváme snídani. Z přístavu jedeme trajektem Star na ostrov Hong Kong a pěšky jdeme na Victoria Peak spíše známý jako The Peak. Je to docela strmý kopec. Po cestě procházíme malou zoo, kde mají docela dost druhů opic. Čím jsme výš, tím jsou hezčí výhledy na město pod námi. V jednom místě jsem vybral špatnou stezku a ocitáme se v lezeckém terénu na skále. Bohužel to až na vrchol tímto stylem nejde a musíme se kus vrátit. Na vrcholu, pod vyhlídkovou plošinou, si dáváme zmrzlinu a já běžím 3 km dlouhé kolečko po Morning trail. Po cestě jsou hezčí výhledy než z jiných míst. Dolů z kopce se necháváme svézt lanovkou (za 28 HK$). Proplétáme se uličkami a nadchody i kolem nejvyšší místní budovy China bank tower až k přístavu. V Kowloonu jsme po 18:00. Já pak ještě běžím asi 3 km na sever na ulici, kde prodávají výborné a levné jídlo, ale zpět už jedu autobusem.

Chrám 10000 Buddhů, zahrada Nan Lian, ženský klášter Chi Lin a oslavy čínského nového roku

8.2.2016 - pondělí
Dnes vstáváme poněkud později. Přeci jen je oslava čínského nového roku. V 10.00 jdeme na metro a jedeme s jedním přestupem na zastávku odkud je to jen 500 metrů a 500 schodů k chrámu Ten Thousand Buddhas Monastery. Cestou míjíme zlacené sochy mnichů v životní velikosti a v chrámu za pagodou jich je opravdu hodně. Projít si komplex trvá asi dvě hodiny. Cestou dolů jdeme jinou cestou, která je doslova lemována stovkami soch. Metrem přejíždíme ke krásně upravené zahradě Nan Lian. Okolo jezírka ve kterém stojí zlatá pagoda se rozprostírá oáza s upravenými stromy a skalkami. Dají se zde vidět i velmi vzácné bonsaje. Mostem přecházíme ze zahrady do čínského ženského kláštera Chi Lin, který je z masivního dřeva a velmi hezky zdobený. Dokonce dnes každý návštěvník dostává od mnichů drobný dárek. Po prohlídce jedeme na večeři zpět do centra města a marně se autobusem snažíme dojet k hotelu. Ulice jsou totiž neprůjezdné. Tak zůstáváme u jedné z bariér a čekáme na začátek promenády tanečníků k oslavám nového roku. Po 30 minutách se objevují první účinkující. Je 18:00. Oficiální program je aż od 20:00. Pak už se objevují alegorické vozy, tanečníci, akrobaté a umělci z celého světa. Celá show je ukončena ve 22:00 kdy davy lidí mířící všemi směry znesnadňují náš přesun do hotelu.

Lantau a výšlap k Tian Tan Buddha a Po Lin Monastery

9.2.2016 - úterý
Nějak jsme zaspali. Vstáváme v 10:00 a hned jdeme na metro abychom dojeli na ostrov Lantau. Po takzvané Rescue path stoupáme přes několik vrcholků pod lanovkou převážně po kamenných schodech až k obrovské soše Buddhy na vrcholku kopce. Pod Buddhou je chrám Po Lin, kde vidíme modlící se mnichy. U dveří mají napsáno, že je ve svatyni také 10 000 Buddhů. A asi ano. Zdi jsou kolem dokola vyzdobeny spoustou sošek. Před chrámem hoří vonné tyčinky, které jsou mnohdy vyšší, než je výška dospělého člověka. Chceme jet dolů lanovkou, ale fronta, kde píší, že je čekací doba 70 minut, je až moc. Proto si jdeme vystát jen 30 minut na autobus č. 23, aby nás zavezl k metru. Davy se valí do metra a my s nimi. Jedeme na konečnou na Hong Kong Central. Je nám jasné, že na 20:00 už nestihneme přejet na naši stranu na Kowloon, a proto se dostáváme, asi jak 500 000 jiných lidí, ven k Central molu kde ve 20:00 odpalují obrovský ohňostroj trvající 23 minut. Po této podívané se snažíme s davem proplout do metra a dojet k hotelu. Trvá to hodinu, ale povedlo se.

Shenzhen (Šen-čen) v Číně, Festival of Lights a Pulse 3D light show

10.2.2016 - středa
Jedeme metrem na konečnou k hranicím s Čínou. Tedy tou "lidovější" a méně demokratickou, kde se již platí čínským jenem. Na hranicích si musíme vyřídit víza. Jsou zpoplatněna, mají platnost jen 5 dní a můžeme se pohybovat jen v Shenzhenu. Nám stačí několik hodin. Po přechodu hranic je hned po pravé straně velké nákupní centrum, ale funguje až po poledni. Proto nasedáme do zdejšího metra a jedeme na zastávku Window of the World. Zde je stejnojmenný, velký zábavní park, který je plný miniatur známých architektonických staveb z celého světa. Tedy převážně z Evropy. Miniatury jsou v měřítku 1:1, 1:5 nebo 1:15. Problém je ten, že do parku se platí vstup pouze v hotovosti a tu my nemáme. Peníze se ani vybrat nedají, protože bankomaty jsou jen na nějaké Union Pay. Velmi dobrá rada, rovnou rozměnit na hranicích, nebo i dříve. Většina největších staveb je vidět i z vnější stany. Po chvíli okukování si jdeme projít ulici, která je věrnou kopií mnoha evropských domů. Uvnitř jsou převážně bary v evropském stylu. Sedáme na metro a jedeme na zastávku Conventon centre projít se do přilehlého parku odkud je hezky vidět na 100 patrový mrakodrap Kingpay 100. Jedeme zpět k hranicím, kde jdeme do restaurace na skvělé čínské jídlo (polévka ze žraločí ploutve je fakt dobrá). Je třeba natrénovat smlouvačské dovednosti a usmlouvat si nějakou tu elektroniku. Dostat se přes hranice zpět do Hongkongu je rychlejší, než do Číny. Opět metrem jedeme do centra a ve 20:00 se k přístavu jdeme podívat na festival světel (Festival of Lights). Světelné efekty do rytmu hrající hudby, které jsou promítané z mrakodrapů a na mrakodrapech na protějším břehu. Show trvá jen asi 10 minut, ale vzápětí na budovu muzea začíná trojrozměrná projekce Pulse 3D light show doprovázená světelnými efekty. Hezká podívaná. Poslední nakupování suvenýrů a je třeba sbalit si věci.

Jih ostrova Hong Kong a odlet

11.2.2016 - čtvrtek
Ráno si jdu zaběhat po promenádě na pobřeží. Po 9. kilometrech se vracím na hotel a balíme se k odjezdu. Star ferry jedeme na ostrov Hong Kong a autobusem č. 70 ze zastávky Central do rybářské vesnice Aberdeen. Jdeme kolem pobřeží a na vodě je zaparkována spousta rybářských lodí. Velmi fotogenická oblast. Promenáda končí vstupem do obrovského překladiště živých ryb. Volně se proplétáme mezi akvárii a tanky plnými různých mořských potvor. Pak nasedáme do autobusu do Stanley. Je to městečko na jihu ostrova, kde je dlouhá promenáda kolem pobřeží, několik buddhistických chrámů, obchody a ulice Main street, která je jedna velká tržnice. prodávají tu suvenýry, elektroniku i oblečení. Ceny jsou vyšší než v Shenzhenu, ale suvenýrů je tu větší výběr. Na promenádě jsme až do setmění. Autobusem jedeme zpět na Central station a odtud dalším autobusem A11 na letiště. Ve 23.59 nám odlétá letadlo do Curychu.
12. 2. 2016
NAVŠTÍVENÉ ZEMĚ
Macao
Hongkong
Čínská lidová republika
28 km2
55 200 (1971 obyvatel/km2)