Asie > Taiwan > Taipei (Taiwan) a okolí ve 48 hodinách (28.1. - 30.1.2015)
28.1.2015 - středa – přílet do Taipei a přejezd do centra
Po bezproblémovém přeletu přistáváme na letišti TPE ve 22:30. V pohodě procházíme imigračním úřadem, protože pro pobyt na Taiwanu nejsou potřeba víza. V terminálu 2 v přízemí si měníme peníze na Taiwan New Dollar (hotovost je zde potřeba, jelikož karty skoro nikde nepřijímají) a kupujeme jízdenky na autobus 1819 jedoucí k MRT main station. O půlnoci jsme u hlavního dopravního uzlu v Taipei. Námi předem objednaný hotel Diary of Taipei v oblasti Ximen je pouze 1 km daleko, takže rozbalujeme koloběžky a za chvíli se ubytováváme.

29.1.2015 - čtvrtek –Taipei na koloběžkách a večerní termální lázně
Vstávám už v 6:00 a na koloběžce se nejprve jedu podívat na historickou Severní městskou bránu a hned vedle ní nacházející se historickou poštu. Mám štěstí, protože zrovna otvírají, tak se můžu jít podívat i dovnitř. Po snídani v hotelu vyjíždíme na koloběžkách (ale dá se půjčit si v automatech bicykl nebo používat jednoduchou dopravu metrem MRT) okolo zastávky MRT Ximen k Red Brick house. Stavba s oktagonálním půdorysem je populární turistickou atrakcí. Kousek odtud je první z chrámů, kde průchod vypadá jako vstup do normálního domu, ale jakmile jej projdete, octnete se stovky let zpátky. Průjezdem celým Taipei je třeba dávat pozor na neuvěřitelné množství motorových skútrů, které jsou asi nejoblíbenějším místním dopravním prostředkem. Jedeme k chrámu Longshan Temple vybudovanému v roce 1738 v tradičním Fujianeském stylu. Vstupujeme do nádvoří a již odsud je slyšet zpěvy modlících se žen. Všude voní vonné tyčinky a lidé se modlí k různým božstvům. Dost bylo náboženských relikvií. Jedeme k Chiang Kai-shek Memorial Hall, která se tyčí nad upraveným parkem ve kterém též stojí honosné budovy National Concert Hall (koncertní síň) a National Theatre (národní divadlo). Stoupáme po schodech vzhůru na Memorial Hall postavenou z bílého mramoru, ale krom hezkého výhledu do parku se do horního patra z důvodů rekonstrukce dostat nedá. Je třeba sestoupit zcela dolů k patě monumentu, kde je vstup do nitra. Zde se nachází kopie prezidentské kanceláře, galerie s obrazy a hlavně výtah do pátého patra, kde je bronzová socha sedícího bývalého prezidenta Chiang Kai-sheka, která je střežena čestnou stráží ve formě dvou nehybných vojáků. Každou celou hodinu se koná ceremonie výměny stráží a tuto podívanou si nenecháváme ujít stejně jako davy dalších turistů. Po prohlídce monumentu dostáváme hlad a přesouváme se na ulici Yongkang Street, která je vyhlášená spoustou jídelen a restaurací. My jdeme pro pořadový lítek do asi nejznámější restaurace Din Tai Fung (鼎泰豊), která se nachází na rohu ulic Yongkang a Xinyi. Pořadový lístek proto, že čekací doba na stůl je asi hodinu. Zatím si prohlížíme jiné výkladní skříně a ochutnáváme dobroty v nedaleké pekárně. Za hodinu se vracíme do restaurace Din Tai Fung a jsme usazeni ke stolu, kde je již pro nás připraven jasmínový čaj a čerstvý zázvor. Objednáváme si xiaolongbao (小籠包, knedlíčky plněné vepřovým masem). Přináší nám je v tradiční dřevěné ošatce a servírka nám ochotně vysvětluje jak se správně knedlíčky jí. Restaurace se chlubí, že tyto knedlíčky dělají nejlepší na světě a asi na tom něco bude, protože jsou již pátým rokem držiteli Michelinské hvězdy. Posilněni jedeme pár kilometrů k budově Taipei 101, v současnosti druhé nejvyšší budově světa. Měřící 508 metrů. Procházíme v této budově pěti patry nákupního mallu abychom se dostali k druhým nejrychlejším výtahům na světě jedoucích do 89 patra. S Terkou si kupujeme lístky za 500NT$ a poté, co si vystojíme frontu můžeme jet vzhůru. Za pár vteřin už stojíme u skleněných zdí budovy a koukáme na město z ptačí perspektivy. Můžeme se jít ještě podívat pěšky o dvě patra výše na otevřenou vyhlídkovou plošinu a sejít se podívat na unikátně otevřenou a přístupnou vyvažovací kouli, která visí na hrubých ocelových lanech. Slouží k balancování celé stavby v případě silných poryvů větru. Poté, co opět sjedeme výtahem na pevnou zem, míříme do metra a jedeme přes zastávku Ximen od které to máme již jen kousek na hotel, abychom tam nechali koloběžky a vzali si plavky. Metrem s několika přestupy jedeme do zastávky Xinbeidou, odkud je to pěšky do přírodních termálních lázní, využívaných převážně místními, jen 500 metrů. Procházíme kolem Hot Springs muzeum a musíme si vystát frontu na vstup. Termální koupele jsou evidentně hodně populární. Za chvíli již vstupujeme do prvního, nejspodnějšího a tedy i nejstudenějšího bazénku. Voda zde má „pouze“ 40°C. Krom teploty voda obsahuje i velké množství síry, takže je léčivá. Postupně se posunujeme v bazénové kaskádě výše, tedy blíž ke vřídlu a do teplejší vody. V horním bazénku má voda již 47°C. Jsme zde až o 21:00 a jedeme pár zastávek MRT do oblasti Shilin Temple Kde se koná night market. Ulice plné obchodů a stánků s jídlem, které ochutnáváme a prodíráme se davy lidí. Odtud již jedeme do oblasti Ximending (zastávka MRT Ximen, exit 6), což je střed mladých Taipejců ovlivněných Japonskou kulturou. V nasvětlených uličkách se stovkami obchodů prodávající všechno možné se vzory Hello Kitty a dalšími japonskými postavičkami se proplétáme a občas něco nakoupíme. Ještě, že hotel máme již pěšky jen 300 metrů odtud. Hodně po půlnoci se do něj dost slušně utahaní vracíme.

30.1.2015 - pátek – Cesta do Yehliu geopark u moře a odlet
Balíme si všechny věci a necháváme je na recepci hotelu. Pěšky jdeme k MRT Main station vedle které je i autobusový terminál. Nás zajímá autobus 1815, jedoucí do přímořského městečka Yehliu. Po hodině jízdy se počasí brutálně mění a venku fouká ledový vítr a do toho prší. Navíc celou cestu v autobuse řidič místo topení pouští klimatizaci. ze zastávky Yehliu jdeme okolo přístavu rybářských lodí a dalšího chrámu ke Geoparku. Ještě, že tady má babka obchodního ducha a prodává pláštěnky, které se kupuje i většina turistů před námi. Jdeme k pobřeží, na kterém se nachází zvláštně zvětralé kamenné útvary, které vypadají jako houby. Díky nevlídnému počasí je moře hrozně rozbouřené a část geoparku je nepřístupná. Trávíme zde přes hodinu a obdivujeme nejen kamenné sloupy, hlavy, rozbouřené moře, ale také fosílie, které jsou volně viditelné v pískovcovém masivu, po kterém chodíme. Jdeme zpět a u místního stánkaře zkoušíme různé dobroty, jako je sušená chobotnice, grilovaný mořský šnek, smažené mořské řasy (vynikající) a další. Prodejny ryb prodávají živé chobotnice, nebo například i murény. Sedáme do autobusu, který je opět vymrzlý a vracíme se do Taipei. Máme spoustu času, takže se nahodile procházíme v ulicích a končíme opět okolo Ximen v Ximendingu. V 19:00 vyzvedáváme naše věci z hotelu a autobusem 1819 jedeme zpět na letiště a přes Frankfurt se vracíme domů.