Evropa > Polsko, Slovensko > Ferrata Orla Perć Vysoké Tatry (8.7.)
Orla Perć je horská stezka v Tatrách v jižním Polsku značená červenou turistickou značkou. Je považovaná za nejtěžší a nejnebezpečnější stezku v celých Tatrách a proto je vhodná pouze pro zkušené turisty. Jelikož se na stezce objevují řetězy, stupačky a žebříky, jedná se o ferratu, která se doporučuje lézt s jistícími prvky. Většina turistů si tuto náročnou cestu rozkládá do dvou dní s tím, že přespávají například na Schronisku v Dolině Pieciu Stawów Polskich. Jen ti nejodvážnější a natrénovaní to zdolávají za den. Samotný hřeben Orla Perć trvá přejít 6-8 hodin a stejné dlouho trvá nástup a sestup.

My se rozhodujeme pro jednodenní alternativu a to znamená přivstat si velmi brzy (ve 4:30 ráno). Spíme v nedaleké obci Ždiar odkud je to na parkoviště Palenica Białczańska za Lysou Polanou, které je obvyklým výchozím místem pro davy výletníků k Morskiemu oku. Ale to není náš cíl. Jdeme po červené značce k rozcestníku u vodopádů Niżni Wodogrzmót a přecházíme do kopce na značku zelenou a stoupáme až k nádherným vodopádům Siklawa. Nad vodopády se přehupujeme do Doliny Pięću Stawów Polskich a jdeme kolem těchto ples po modré značce až do sedla Zawrat (20247mnm). Tady konečně začíná terén a ležení po ferratě zajištěné občas řetězy, kramlemi či žebříkem. Lezeme po hřebeni, který se nazývá Orla Perć nejprve na Maly Kozi Wierch (2228mnm), přelézáme na Zmarzle Czuby (2189 mnm) a dále na Kozie Czuby (2263mnm) až konečně ve 13:00 staneme na samostatném nejvyšším vrcholu Polska Kozi Wierch (2291 mnm). V plánu je pokračovat dál až na Granáty a Maly Woloszyn, ale počasí za nás rozhoduje jinak. Začíná hodně pršet a do toho přichází kroupy. V dáli zlověstně hřmí. Proto po černé značce sestupujeme co nejrychleji do Schronisko Pięću Stawów Polskich. Dole jsme totálně promočení a jen pomalu usycháme. V této chatě plné lidí si dáváme pozdní oběd a po čase, kdy přechází déšť, sestupujeme k autu. Na ubytování do Ždiaru přijíždíme až po 20:00. Večeři si dáváme v nedaleké kolibě.