Evropa > Polsko > Jižní Polsko (19.4. - 22.4.2017)

Solný důl Wieliczka a cesta do Zakopaného v Polsku

19.4.2017 - středa
Vyjíždíme v 10:00 z domu rovnou do Polska a do historického podzemního dolu na sůl ve Wieličce. Nejprve stojíme jednu frontu, ale ženská od kasy nás vyhazuje, že to je jen pro cizince, a my jsme přece poláci, tak máme jít rovnou dovnitř k jiné pokladně. Konečně se nám daří koupit správné lístky a za chvíli scházíme 64 metrů po dřevěných schodech. Celou dobu pod zemí nás provází průvodce a v uchu máme sluchátko, kterým jej slyšíme. Tento obrovský důl má přibližně 300 km chodeb a 3000 místností, které vznikly po vytěžení soli a jiných minerálů stojících v cestě. Horníci byli kreativní a tak po zemí vznikaly kaple, řezby a další výzdoba. Prohlídka trvá skoro 3 hodiny, kdy vidíme i podzemní jezera se solankou, výdřevy komor a sálů, podzemní kapli a slyšíme zajímavosti ohledně těžby a přepravy soli. Venku hustě sněží a my pokračujeme do polských Tater k městu Zakopané. K ubytování Willa Serafin přijíždíme, kdy je již minimálně 30 cm nového sněhu Jen se ubytováváme a jdeme na večeři do nedaleké koliby.

Termální lázně Goracy potok

20.4.2017 - čtvrtek
V 8:00 nám dávají v hotelu snídani po které jedeme cca 15 km do termálních lázní Goracy Potok. Jsme zde skoro sami. Bazény jsou venku, ale voda je horká. Je to příjemný kontrast s tou spoustou sněhu všude okolo. Občas, jak jsme rozehřátí, tak je možné si i do toho sněhu lehnout či sednout. V areálu je i restaurace, takže zde trávíme čas až do 18:00. Jedeme zpět do centra města Zakopané do Bar Pod Szlakiem. Malá jídelna, kde podávají obrovské porce jídla a my se doslova přežíráme. Poté již jedeme zpět na hotel.

Túra Dolinou Strążyska a Dolinou Bialego, Dom do góry nogami a Termály Chocholowskie

21.4.2017 - pátek
Po snídani jedeme kousek (asi 6km) ke vstupu do nádherně zasněžené Doliny Strążyska, kterou stoupáme vzhůru k Polaně Strążyska a odtud se jdeme podívat na nedaleký vodopád Siklawica. Scenérie díky bohaté sněhové nadílce vypadají nádherně zimně. Vodopád má asi 10 metrů na výšku vracíme se k Polaně odkud musíme po černé turistické značce přejít přes horské žebro (do kopce a s kopce) do Doliny Bialego. Tady vede žlutá značka kolem potoka, který má kamenné dno a tudíž vytváří zurčící tůně. Počasí se vyvedlo a do bělostné sněhové pokrývky svítí plnou silou. Okruh uzavíráme u auta okolo 14:00. Jedeme do centra Zakopaného na oběd a jdeme se podívat do turistické atrakce Dom do góry nogami (dům vzhůru nohama). Doslova střecha je zapíchnuta v zemi a vše je zde naopak. Prohlídka je krátká, cca 10 minut, ale i tak má člověk divný pocit mírné závrati, jak se s tím, že to nekoresponduje z gravitací musí vyrovnávat mozek. Po této prohlídce jedeme do dalších termálních lázní, tentokráte do Chocholowskie. Jedná se o úplně nové termální lázně v několika úrovních, kde jsou jak vnější, tak vnitřní bazény. V jedné části jsou kádě napuštěné solankou a siřičitou léčivou vodou a nachází se zde i tobogány. Vše využíváme prakticky až do zavírací doby do 22:00.

Osvětim a Březinka

22.4.2017 - sobota
Ráno nespěcháme a v klidu si vychutnáváme snídani. Venku totiž poprchává. Po jídle se balíme a jedeme směr Osvětim. Cestou se zastavujeme na několik cachí a přímo v Osvětimi v centru jdeme do restaurace Stará Poczta na pozdní oběd. Dělají tu skvělé zapečené palačinky. Protože v muzeu holokaustu Osvietim (Auschwitz) je vstup od 16:00 zadarmo a my máme ještě čas, jedeme se podívat do nedalekého druhého koncentračního tábora Brzezinka (Birkenau). Obrovský oplocený komplex jak zděných, tak dřevěných budov, kde si člověk udělá představu, jak velký masakr to byl. Po této prohlídce se vracíme do Osvětimi a procházíme si i zdejší komplex. Hned po průchodu branou s nápisem Arbeit Macht Frei (Práce osvobozuje) na člověka doléhá ponurý pocit, protože bývalá polská kasárna, která zde byla přetvořena na nejznámější koncentrační tábor zažila neuvěřitelné hrůzy. Zahynulo zde přes 1.1 milionů lidí (z toho 90% židů). Nacisté dokonce prodávali vlasy vězněných do textilek na výrobu látek, Josef Mengele zde prováděl své nehumánní pokusy na lidech a na fotografiích je možné vidět, jak tady lidé trpěli hladem. Po prohlídce již jedeme přes Žory a nutném nákupu domů.