Evropa > Ukrajina > Kyjev a Černobyl (13.7. - 16.7.2018)

Přílet do Kyjeva a túra od Maidanu, přes kostely, náměstí, vyhlídky, památníky, zajímavosti a řeku Dněpr do hotelu

13.7.2018 - pátek
V 5:45 pro mne přijíždí Tuxík a jedeme autem na letiště do Wrocławia. Bohužel nás po několika kilometrech odklání z dálnice a musíme jet přes Opole a po menších cestách, takže jedeme skoro 2x tak dlouho. Na letiště doslova dobíháme.
V Kyjevě jsme ve 14:00 místního času, který je oproti českému o hodinu napřed a jdeme asi 1,5km pěšky na vlak. Paní nám za dolar prodává 2 lístky a za chvíli se už přesouváme ošuntělým vlakem do stanice, odkud už to máme jen kilometr do hotelu. Bydlíme v Mini hotel na Leningradke, což je dost daleko od centra.
Jen se ubytováváme a autobusem a metrem jedeme do úplného centra Kyjeva na Majdan. Shodou okolností se zde zrovna koná Geocaching event, tudíž se přidáváme a chvíli se bavíme s místními cachery. Asi po 10 minutách se loučíme a jdeme si vyfotit toto hezké náměstí, květinové sluneční hodiny, nechvalně známé ústředí KGB, kde u zdi popravili přes 120 000 nepohodlných lidí a fontány a sochy okolo. Pak pokračujeme v prozkoumávání tohoto obrovského města.
Kolem pomníku Bohdan Khmelnytsky jdeme ke chrámu a klášteru Svatého Michala (Михайлівський золотоверхий монастир) do kterého se jdeme podívat i dovnitř. Všude samé zlacení a bohatá výzdoba této pravoslavné církve. Jdeme kolem Kyjevského akademického loutkového divadla (Київський академічний театр ляльок) do parku kde je letní divadlo Mušle (Літній театр Мушля). Zrovna tam nějaký pár dost dobře tancuje, takže se chvíli koukáme.
Kolem Monumentu neznámému vojínu (Монумент невідомому солдату) s věčným plamenem, který je na kopci ze kterého je hezký rozhled procházíme kolem Muzea genocidy hladomorem (Музей Меморіал жертв Голодомору). Už se stmívá, ale vše je hezky nasvětleno.
Míjíme zajímavý Bránový kostel Svaté Trojice (Троїцька надбрамна церква) se zlatými kupolemi a vedení moderní hudbou jdeme do Městského Arsenalu (Мистецький арсенал). Je tam postavené pódium a DJ's hrají taneční hudbu. Dáváme si k pití něco ostřejšího a chvíli se pohupujeme v rytmu.
Už za úplné tmy jdeme do rozlehlého parku, kde je postaveno docela dost vojenské techniky a je zde i Muzeum lokálních konfliktů (Музей локальних конфліктів). Park je mírně svažitý a na spodní straně je obrovské betonové monstrum Galerie hrdinů z fronty (Галерея героїв фронту і тилу з бронзовими горельєфними композиціями). Je to mosazná plastika vojáků ve zbrani v nadživotní velikosti. Celá stavba je vlastně takový monstrózní betonový podchod, kterým procházíme a zjevuje se nám 91 metrů vysoká, nasvětlená socha Matka matek (Батьківщина-Мати). U sochy jsme ve 23:00.
K ubytování to máme docela daleko, ale zjišťovat, jak se tam dostat nějakou dopravou se nám nechce. Raději jdeme pěšky. Na ubytovní se dostáváme až v 1:00 ráno.

Kostelní komplex, památník WWII a Carnival del Muertos

14.7.2018 - sobota
Jedeme opět autobusem a metrem na druhou stranu řeky Dněpr. Pěšky se přesouváme so památníku obětem hladomoru (Музей Меморіал жертв Голодомору), kdy v roce 1932 a 1933 Stalin poslal na Ukrajinu vojáky, kteří odvezli veškeré zásoby jídla i domácí zvířata a nechali několik milionů Ukrajinců vyhladovět k smrti.
Odtud jdeme do kostelního komplexu Kievo-Pecherskaja Lávra (Киево-Печерської лаври). Procházíme si tento velký a velmi zdobený komplex kostelů, kláštera a zvonice. Prohlídka nám zabírá několik hodin.
Naše prohlídka pokračuje přes přehlídku ukrajinské vojenské techniky k památníku Druhé světové války a nad tím vším se tyčí socha Matky Země jen meč v ruce je 16 metrů vysoký.
Jdeme odtud pěšky kolem slavného fotbalového stadionu Dynamo Kyjev a kolem velkého říčního přístavu s vkusně upraveným nábřežím ozdobeným množstvím soch a fontánou. Míříme do muzea Černobylu, což je asi 6 km daleko. V muzeu přichází zklamání. Není tu nic extra k videní.
V 19:00 přicházíme na velkou krytou Kyjevskou tržnici a víme, že kousek za ní se koná velký hudební festival po vzoru Latinskoamerických zemí Carnival del Muertos. Tančíme a popíjíme mezi tisíci lidmi v maskách nebo s namalovanými obličeji asi do půlnoci, a protože je karneval nedaleko našeho ubytování, jdeme pešky.

Černobyl, radar Duga, Pripjat a kultura v Kyjevě

15.7.2018 - neděle
Z hotelu vyjíždíme už v 6:00, protože máme objednánu exkurzi do místa největší jaderné havárie známé jako Černobyl. Sraz je u nádraží, kde nás čeká minibus. Jedeme asi 120 km severně od Kyjeva a procházíme první vojenskou kontrolou na hranici 30 km od reaktoru 4. Kontrolují nám i pasy jako na hranici.
První zastávka v zóně 30 km je ve vesnici Kopači, kde před havárií žilo 4500 lidí. Za těch 32 let příroda udělala své a domy jsou zcela skrytý v hustém lese. Je vidět, že zloději a likvidátoři domy komplet vyrabovali a aby se sem lidi nemohli tajně vrátit a usadit, poničili cíleně i podlahy v domech.
Následuje zastávka u největší antény světa Duka. Tajný projekt, kdy za Studené války Sověti postavili trojici obřích antén, z nichž každá měří 150 metrů na výšku a 750 metrů na šířku a byla schopna zachytit jakýkoli signál z celé planety. A měla za úkol sledovat zda Američané neodpálili jaderné rakety (pomocí odražených vln). Monstrózní veledílo, které bylo tak tajné, že o něm neměl svět vědět a neustále popírali existenci.
Zastavujeme dále už ve vnitřní horké zóně. To už nám Gaigerův počítač pípá, že záření překračuje hygienické normy. Přijíždíme k elektrárně, která zde způsobila tolik problémů. Konkrétně k novému sarkofágu na bloku 4. Je to v současnosti největší montovaná stavba na světě. Celou cestu se od našeho průvodce dovídáme spoustu informací, například i to, že hrozilo jen málo a sekundární výbuch by vyhladil polovinu Evropy a jaderný spad by Evropu udělal neobyvatelnou.
Jedeme do kantýny č. 19, kde všichni povinně procházíme skenerem radioaktivity. Teprve poté fasujeme oběd ve stylu školní jídelny. Jíst to jde, takže energie doplněna a můžeme jet dál.
Konečně přejíždíme do města Pripjat. Utopické město, kde bylo vše, na rozdíl od zbytku SSSR. Obchody plné zboží, auto člověk dostal do týdne od objednání, všechno naprosto moderní. Město se 48 000 obyvateli u břehu Dněpru. Idylka až do katastrofy, kdy byli všichni nuceni vše opustit. Dnes jsou zde. Jen torza budov, které zloději vyrabovali zarostlá do docela hustého lesa. A to je jen 32 let! Nejzajímavější je lunapark s ruským kolem, kolotočem a elektrickými autíčky. Vše bylo ponecháno, jak bylo. Jen zub času se opět projevil rzí. Ve městě trávíme skoro 2 hodiny, procházíme budovy a srovnáváme podle fotek, jak to vypadalo, než lidé toto místo opustili a nyní. Taky se snažíme naměřit na některých místech co největší množství Gamma i Beta záření. Na několika místech záření překračuje i několika set násobně normu. Ale je nám vysvětleno, že pokud se tomu člověk nevystavuje dlouhodobě, tak je to zdraví neškodné. Prý pro rentgenu hrudníku člověk dostane 150 násobně více záření, než my zde za celý den.
Po Pripjati jedeme do jediného obydleného města v zóně, do Černobylu. Aktuálně zde žije 3000 lidí, vesměs techniků starajících se o to, aby zakonzervovaná elektrárna nezpůsobila další problémy. Následuje cesta do Kyjeva, kde jsme před 21:00. Dostáváme tip na dobrou restauraci v samém centru na Majdanu. Metrem jsme tam během chvíle a ještě fotíme Majdan při zapadajícím slunci.
Restaurace The Last Barrier (Ostanja Barikada) je pod zemí a člověk musí znát heslo pro vstup. Ale my jej neznali a stejně nás pustili. Hezké prostředí a skvělý bořč a mladé kozí maso, které bylo vynikající. Po dobrém jídle pozorujeme nejprve nasvětlenou hudební fontánu a pak skvělého pianistu v podchodu do metra.
Na hotel se dostáváme těsně před půlnocí.

Odlet domů

16.7.2018 - pondělí
Přejíždíme vlakem zpět k letišti a ve 12:00 odlétáme.