Evropa > Portugalsko > Lisabon - Portugalsko za 4 hodiny (16.1.)

Cais das Colunas, Rua Augusta, Lisabonská katedrála, Castelo

16.1.2018 - úterý
Po příletu na Lisabonské letiště se vymotáváme ven a rovnou nastupujeme na červenou linku metra, kterým jedeme na konečnou zastávku San Sebastiao a přestupujeme na modrou do zastávky Terreiro do Paco. Celá cesta trvá asi 40 minut a stojí 1,45€.
Nejprve se jdeme podívat na sloupy v moři Cais das Colunas. Což jsou pilíře postaveny ve vodě po zemětřesení v roce 1755 a představují dva pilíře Solomonova chrámu. Za zády je nádherné náměstí s velmi majestátním vítězným obloukem Rua Augusta, kterým procházíme.
Stoupáme k Lisabonské katedrále (Sé Catedral de Lisboa) a jdeme se podívat i dovnitř. Velmi zajímavá architektura s klenutým stropem zavěšeným na sloupořadí z pískovce.
Z kostela stoupáme kolem vykopávek římského divadla až k hradu (Castelo). Dovnitř nás nepustí, protože brány zavřeli v 18:00, ale procházka křivolakými uličkami starého města má atmosféru.
Zpět k metru se zastavujeme na výborné jídlo, které zapíjíme, jak jinak, než portským vínem. Už se jen metrem vracíme na letiště odkud nám ve 21:45 letí letadlo.

Výtah Santa Justa, Mercado Da Ribeira Nova, Klášter jeronymitů, Belémská věž

5.2.2018 - pondělí
Opět máme několik hodin mezipřistání v Lisabonu, proto jedeme metrem z letiště v 7 ráno do centra. Je nádherné počasí jako na jaře. Vystupujeme na zastávce metra Baixa-Chiado, která je jen kousek pěšky od velmi zajímavého výtahu Santa Justa (portugalsky Elevador de Santa Justa), známý také jako výtah Carmo (Elevador do Carmo). Spojuje tuto ulici v centru města s náměstím Carmo na kopci. Výtah Santa Justa navrhl inženýr Raul Mesnier de Ponsard a byl dokončen roku 1902. Celý je zhotoven ze železa a patří k reprezentativním ukázkám tohoto druhu portugalské architektury. Výtah je v neogotickém stylu, každé patro je zdobeno jiným způsobem. Pro svůj vzhled bývá často za autora výtahu mylně považován Gustave Eiffel. Ono totiž konstrukce vypadá hodně podobně jako konstrukce Eiffelovy věže. Ve výtahu je průvodčí a platí v něm naše jízdenka na hromadnou dopravu. Vnitřek kabiny je ze zdobeného dřeva. Vyjíždíme těch 45 metrů nahoru a dále stoupáme po točitém schodišti na vyhlídku odkud je hezký výhled na Lisabonský hrad, náměstí Rossio a čtvrť Baixa.
Pěšky jdeme na zastávku Cais do Sodré kolem známé tržnice Mercado Da Ribeira Nova, kde je obvykle spousta stánků s ovocem, zeleninou a jídlem. Ale ne v tuto ranní dobu. Hladoví pokračujeme kolem zcela nové moderní budovy Place Lisbon, na kterou nás dovedl David jakožto architekt a nasedáme do tramvaje číslo 15, kterou jedeme do čtvrti Belém. Nejprve se jdeme najíst do levné, ale výborné bageterie Pasteis de Belém a následně obdivujeme Klášter jeronymitů (Mosteiro dos Jerónimos). Obrovská pozdně gotická stavba započata roku 1501, která je zapsána na seznamu UNESCO je impozantní. Velmi zdobné průčelí hlavní brány, věžičky a celá stavba ukazuje, že řád nebyl vůbec chudý.
Přecházíme přes silnici a jdeme se podívat na Belémskou věž (portugalsky: Torre de Belém). Je postavena ve stejném období jako před chvílí navštívený klášter a je také tak okázale zdobená a samozřejmě zařazena na seznam UNESCO. Věž stojí v moři kousek od pevniny. Tato obranná, ale přesto elegantní stavba, se stala jedním ze symbolů města. Je také jedním z památníků portugalského velmocenského postavení během období velkých námořních objevů na přelomu 15. a 16.
Od věže se vracíme na tramvaj a máme štěstí, protože jede zrovna jedna historická s dřevěným interiérem. V Lisabonu mají tyto staré tramvaje součástí městské dopravy a patří mezi turistické atrakce města. Touto tramvají přejíždíme k metru a tím na 12:00 na letiště.
6. 2. 2018
Portugalsko
Lisabon
Ponta do Pico on Pico Island in the Azores (2 351 m)