Evropa > Norsko > Norsko křížem krážem (4.11. - 9.11.2009)

Polsko a odlet do Norska

4.11.2009 - středa
V poledne dorazili oba Vašci (Pavel dřív), objednali jsme si donášku oběda, pojedli a vyrazili do Polska na Krakovské letiště. Po cestě hoši našli jedno zatoulané šampaňské pod sedadlem, a tak se jej rozhodli stáhnout. Tak jim zachutnalo, že pak jsme museli několikrát stavět na benzínce a doplňovat zásoby. V 18:00 jsme nastoupili do letadla a vyrazili do Torpu (letiště 120km jižně od Osla - hlavního města Norska). Přistáli jsme ve 20:15, zašli si vyzvednout klíče od pronajatého auta a v chumelenici pak to auto hledali na parkovišti. Naštěstí se povedlo. Nastavili jsme si navigaci na město Trondheim 1200 km severně vzdálené a průběžně jeli celou noc.

Trondheim katedrála, průjezd branou severu, trajekt a cca 1000km na sever

5.11.2009 - čtvrtek Tím, že všichni čtyři jsme řidiči, nebylo to tak strašné. Co pár set kilometrů jsme se střídali a ostatní se snažili spát. Nad ránem jsme dorazili do třetího největšího města Norska Trondheimu, kde se nachází Nidarosdomen Cathedral. Nidaroský dóm je nejmohutnější středověké architektonické dílo v celém Norsku. Nidaroský dóm je se svými 102 metry délky a 50 metry šíře největší gotický chrám ve Skandinávii. Jedná se vlastně o monumentální kostel, který je velmi bohatě zdoben sochami a reliéfy. I v noci byl kostel nádherně nasvícený. Katedrálu jsme si obešli, prohlédli a jeli stále na sever. Ve 20:00 jsme se museli dokonce nalodit na trajekt, který nás převezl přes jeden fjord a ušetřil spoustu kilometrů objíždění. Když jsme se asi po 1400 kilometrech dostali na místo, kde jsme měli na vybranou dvě cesty (jet do města Tromso, nebo úplně na sever do Nord Cap), rozhodli jsme pro sever. Jednou za čas jsme se zastavili na nějakou cache a jeli jsme celou noc.

North Cap (Nordkapp) a túra k nejsevernějšímu bodu Evropy

6.11.2009 - pátek
Po více než třiceti hodinách jízdy a 2250km autem, jsme dorazili na Nordkapp - nejsevernější místo Evropy (N 71°10). Nachází se zde observatoř (kterých tu je ovšem okolo docela dost), nějaké sochy a velký kovový globus s vyobrazením, kde jsme. Bylo neuvěřitelné, že vyšlo slunce těsně nad obzor a nad obzorem zůstalo celý den, než cca ve 14:00 zapadlo. Nám ovšem toto místo nestačilo a rozhodli jsme se vydat v polárním větru a mraze na 17km dlouhou túru na rovnoběžku N71°11.08. Směrem tam to bylo po větru, tedy to šlo docela v pohodě a něco okolo 14:00 jsme dorazili na místo. Našli jsme zde nejsevernější cache v Evropě, pokochali se pohledem na moře a útesy a vyrazili bojovat se sílícím větrem zpět. Ač se to nezdá, i těch 17km dá v mraze pořádně zabrat a opravdu jsme byli rádi, když jsme těsně před setměním (cca 14:30) dorazili promrzlí k autu. No a nezbylo nám nic, než vyrazit pro změnu na jih na celonoční jízdu.

Trajekt, polární kruh, sobi a cesta na jih do Rorosu

7.11.2009 - sobota
V 5:00 ráno jsme se nalodili na trajekt na jih a pokračovali vesele skrze pár cachí. Najednou se před námi objevilo obrovské stádo sobů. Byli úplně všude (i na cestě). Po nafocení a doslova zahnání je z cesty, jsme pokračovali k základně na Polárním kruhu odkud jsme si dali menší procházku po planině plné kamenných mužíků (samosebou i za cachemi). Nakonec to ovšem byla jen procházka, protože tu vzdálenější cache jsme nenašli. Pokračovali jsme až do večera do městečka Roros. Roros je hornické město, kde se od 17. století těžila měděná ruda. Je to unikátní komplex dřevěných domů a kostela a je zařazeno i do UNESCO. Opět jsme zde byli v noci (a opět byly budovy hezky nasvětlené). Prošli a projeli jsme ty nejzajímavější části a pokračovali dál přes noc do pohoří Jostedalsbreen (kde se nachází největší pevninský ledovec) a k fjordu Sognefjorden, což je nejdelší fjord v Norsku a druhý nejdelší na světě (203km).

Ledovec, hory, fjord, Oslo a noční caching

8.11.2009 - neděle
Okolo 6 hodin ráno jsme se dostali do hor, kde byla spousta sněhu. První cache pod sněhem jsem vykopával okolo 6 ráno ve svitu baterky. Ostatní ještě dospávali v autě, než se rozednilo. Postupně jsme se dostali až k ledovci Jostedalsbreen, dali si tam túru k vrcholu, kde byl vidět i konec fjordu Sognefjorden. Nahoru jsme se dostávali částečně i autem po zaváté silnici (chvílemi se muselo i tlačit skrze závěje) a zbytek cesty pěšky. Po této dopolední procházce jsme se pomalu vydali okolo fjordu směrem do Osla. S pár zastávkami a jedním přejezdem trajektem jsme po 18.00 dorazili do centra Osla. Zaparkovali jsme přímo v centru a vyrazili na cache a zároveň poznávačku města. Viděli jsme téměř vše zajímavé od budovy Opery, koncertní haly, pevnosti až po Anglický park, ve kterém se nachází 192 soch v životní velikosti zobrazující lásku, život i smrt. Ve 4 ráno jsme na chvíli zalehli v autě.

Zbytek Osla a cesta domů

9.11.2009 - pondělí
V 7.00 jsme vylezli do mrazivého rána, zašli se ještě jednou podívat za světla na sochy v Anglickém parku, odlovili asi 10 cachí a vyrazili do Torpu na letiště. Vašek st. se snažil zlikvidovat naše přebytečné zásoby vodky a nakonec ho málem nepustili do letadla, ale nakonec vše dobře dopadlo a v 16:00 jsme odstartovali do Krakova. Let byl v pohodě, zato přistání moc ne. Venku byla totiž hrozná mlha (z jiných letišť byla letadla odkláněna úplně). Auto bylo na svém místě a my mohli vyrazit domů. Venku byla pořád mlha s viditelností cca 15 metrů, tudíž řízení žádná slast. Nakonec jsme dorazili domů bez incidentu a ve 22.00 jsem mohl jít konečně po pěti dnech spát.