Evropa > Malta > Ostrovy Malta, Comino a Gozo (16.6. - 22.6.2010)
16.6.2010 - středa - odjezd, odlet, ubytování, caching a večerní Sliam
Už po výstupu z letadla
mi bylo jasné, že bunda je zde zcela zbytečná, stejně, jako dlouhé kalhoty. Bylo 31° ve stínu. Po pořádném jídle jsem se vydal na autobus, který mě hodil do Valetty (hlavní město ostrůvku Malta). Odtud už autobus č. 62 dojel přímo do městečka Sliam, kde jsem měl domluvené ubytování v Highlander hostelu (asi 100 metrů od nejživější ulice ostrova - obdoby Stodolní). Jen jsem si vyzvedl klíče a dal sprchu a vyrazil pro nejbližší cache. Později jsem se přemístil autobusem k pláži, kde jsem skočil do vody, ale pak jsem zvládl pár dalších cachí okolo. Večer nákup nějakých potravin, večeře (místní grilovaná ryba Lampuka) a prošel jsem se po místní velmi rušné ulici plné barů a klubů. Rozdíl od Stodolní byl jediný. Na této ulici byl poměr asi 10 holek a 1 kluk. Taky tu dávali na ulici jako lákadla do klubů poukázky na drinky zadarmo, což bylo potěšující. Po půlnoci jsem odpadl a šel spát.

17.6.2010 - čtvrtek - ostrovy Comino a Gozo
Vstal jsem v 8:00 a vyrazil na autobus č.645, který jel až do přístavu trajektů na ostrov Gozo. Bohužel jsem viděl zrovna jeden trajekt odjíždět, tak jsem se nechal zlákat na loď jedoucí na ostrůvek Comino.
Kolem nádherných skalních útesů loď doplula až do Blue lagoon, což byla písčitá pláž obehnaná skalními útvary. Vyběhl jsem na břeh, zapl GPS a vyrazil namísto do průzračné vody na túru do kopce. Slunce pražilo, ale caching je caching. Povedlo se najít. Pak už jsem šel konečně plavat. Všiml jsem si, že borci skáčou ze 100 stop vysokého útesu do vody, ale neměl mě kdo vyhecovat (a přeci jen je to skoro 30 metrů vysoko), tak jsem to nedal (ale příště.). Ve 12.30 jela loď zpět na Maltu, ale odtud hned jel obrovský trajekt na ostrov Gozo. Po 20 minutách plavby jsem byl tam. Původní plán byl půjčit si scooter a ostrůvek si projet na něm, ale v půjčovně mi navrhli lepší řešení: zrovna odjížděl minivan s průvodcem po všech zajímavých místech ostrova Gozo a za zlomek ceny. Bylo rozhodnuto. První zastávka byla u Citadely, kde jsem vyběhl na ochozy s nádherným rozhledem do okolí a mimo jiné našel další cache zde. Trasa pokračovala okolo přírodních sušáren mořské soli přes známé kostely a chrámy (jako Pinu) až k přírodnímu úkazu Azzure Window, což je mořem opracovaný skalní útvar ve tvaru obrovského okna. Zpět to pak řidič bral brutální rychlostí v křivolakých uličkách, abychom stihli poslední trajekt v 18:15. Všichni cestující včetně mě to brali brutálním sprintem, ale trajekt jsme stihli. Po trajektu navazoval poslední autobus, který mě hodil k obchodu, kde jsem dokoupil pití a základní potraviny. Na večeři byly dnes grilovaná žebírka. Po jídle jsem byl tak unavený, že jsem šel rovnou na pokoj a spát.

18.6.2010 - pátek - Mdina, Řecký park a večerní party boat
V 8:30 jsem vyrazil autobusem č.65 nejprve do Valetty a poté do historického města Mdina, které leží na kopečku a svými křivolakými uličkami a hezkou architekturou rozhodně stojí za návštěvu. Po prohlídce (a 3 cachích) jsem se svezl kousek zpět do obrovského parku, ve kterém byly i nějaké řecké stavby. Bylo děsné horko, tak jsem jel zpět do Sliemy k moři trochu se ochladit. Počasí to asi po hodině udělalo za mě a začalo trochu pršet. Zajel jsem tedy do hostelu a trochu si dáchnul. Na 17:30 jsem byl totiž domluvený s jedním chlápkem, co mi vnutil večerní lístky na boat party. Bohužel se chlápek neobjevil, tak jsem si našel tu loď sám a tam náhodou toho chlápka odlovil. V 18:30 velká dřevěná loď vyplula na okružní plavbu okolo Malty a jela na ostrov Comino. Asi po hodině zakotvila, DJ začal hrát, vytáhli jídlo (sendviče a meloun) a začali rozlévat víno. Pařilo se asi do 23:00, načež loď vyrazila zpět. Po dojezdu do přístavu jsem si ještě skočil na jednu cache a jel do hostelu.

19.6.2010 - sobota - Blue Grotto, lezení v kaňonu, kus Valetty, koupání v Sliemě
Ráno jsem vyrazil nejprve jedním autobusem do Valetty, odkud ne zrovna hned jel autobus k přírodnímu útvaru Blue Grotto - Modrá jeskyně, což je obrovské přírodní skalní okno ve skále stojící v moři. Nafotil jsem a zjistil, že kousek od tohoto místa je v terénu zaříznuté údolí Wied Babusvažující se až k moři. Byl dost velký problém najít do něj přístupovou cestu, ale nakonec se povedlo. Občas se chodník měnil v lezecký terén, ale došel jsem až dolů k vodě do lagunky naprosto skryté před okolním světem (nebýt neustálých lodí s turisty projíždějících kolem). Našel jsem si tu cache na skále, okoupal se a zpět jsem se rozhodl to vylézt přímo nahoru po skalní stěně, protože se mi to jevilo jako lepší varianta, než to jít zase celé zpět tím údolím. Povedlo se. Sedl jsem na autobus zpět do Valetty a zašel si k přístavu (Valetta je na kopci, takže serpentinami dolů k vodě a pak zpět) najít další cache a podívat se na ostrov i zde. Bylo děsné horko, takže jsem přejel do Sliemy a plácl se na hodinu k vodě. Po koupání jsem ochutnal další místní specialitu - Maltského králíka na víně a česneku. Moc dobrý. K jídlu dávali víno zadarmo, takže jsem měl dodržen i pitný režim. Byl jsem docela unavený z celodenního cestování busem a ze slunce, tak jsem se přemístil na hostel a pustil si pár dílů HIMYM.

20.6.2010 - neděle - jeskyně Ghar Hasan, Valetta a pevnost Elmo
Ráno jsem nejprve vyrazil do Sliemy a dal si koupel v moři, poté cesta pokračovala přes Valettu až na jih ostrova, kde se nachází jeskyně Ghar Hasan. Autobus mi zastavil asi 2 km vzdušnou čarou od vstupou do jeskyně. Najít samotnou cestu okolo překladišť kontejnerů a továren k pobřeží v tom horku byl takřka nadlidský výkon, ale povedlo se. Nádherný výhled na skalnaté pobřeží u vstupu do zcela opuštěné jeskyně (mám na mysli, že kdysi zde zřejmě proudily davy turistů, ale dnes o jeskyni asi ani nikdo neví). Vytáhl jsem baterku a jal se prozkoumávat vnitřní prostory (a hledat cache). Jeskyně měla občasná přirozená okna nad hladinou moře. Asi po 45 minutách jsem našel cache a prošel si i zbytek chodeb. Cesta zpět k silnici po které jezdil autobus a jízda s jedním přestupem do Valetty zabrala další čas. Ve Valettě jsem byl okolo 15:00. Prošel jsem si historickou část města až k pobřeží, na kterém stojí vojenská pevnost Elmo. Okolo pískovcového pobřeží jsem celou pevnost obešel a z jednoho asi 10 metrů vysokého útesu jsem si i do vody skočil a chvíli si zaplaval. Po cestě na hostel jsem si zašel nakoupit do obchodu a na večeři. Dal jsem si místního králíka v rajčatové omáčce.

21.6.2010 - pondělí - Chapman junction, vápenný lom a prehistorická vesnice
Ráno jsem vyrazil opět přes Valettu (jinak to tu ani nejde) na jihovýchod ostrova. Vystoupil jsem v dost silném větru asi 300 metrů od místa, které bylo jako sídlo před více než 4000 lety na tomto místě Chapman junction. V době bronzové to byla významná křižovatka a ve vápenném podloží jsou do dnes znatelné vyjeté stopy od těžkých povozů. Pofotil jsem, našel cache a pokračoval pěšky do části ostrova, kde jsou v plném proudu fungující povrchové lomy. Jeden z nich, hodně hluboký, byl už nefunkční a úplně na dně byla další cache. Poslední cache byla až na útesech, kde bylo opět prehistorické sídlo z doby bronzové. Nafotil jsem útesy a uměle vytvarované jeskyně a zamířil zpět. Při přestupu ve Valettě jsem si zašel na zmrzlinu a na chvíli do Sliemy k vodě.

22.6.2010 - úterý - Garden of Serenity a odjezd na letiště
Vyjel jsem dopoledne opět přes Valettu do části města, kde je hezká čínská zahrada včetně čínských budov a jezírek. Dokonce v tom parku byly i zralé ryngle, tak jsem i pojedl. Odpoledne bylo docela horko a velké vlny, což byl důvod jít poslední odpoledne k vodě. Ještě poslední večeře formou plněných raviolli kozím sýrem, sbalit si věci a posledním autobusem ve 21:00 dojet na letiště. Protože mi letadlo letělo až v 6:00 ráno, noc jsem strávil koukáním na filmy.
30. 7. 2014
Malta
316 km2
452 515 (1432 obyvatel/km2)