Evropa > Itálie, Francie, Španělsko > Plavba po Středozemním moři (18.5. - 26.5.2019)

Vídeň a Řím

18.5.2019 – sobota
V 6:00 mě Lucka veze na nádraží do Svinova. Cestou ještě přibíráme mamku. A vlakem v 7:00 jedu jen s mamkou do Vídně. Na Wien Hauptbahnhof přestupujeme do vlaku na letiště a čekáme na naše letadlo Wizz Air do Říma. Z letiště to je hodinu autobusem do centra na konečnou zastávku Termini. Máme s sebou koloběžky, které vytahujeme a jedeme se navečeřet do příjemného malého bistra Radici, který nám doporučil Tripadvisor. Jídlo i víno potěšilo. Po jídle se jedeme ubytovat do hostelu, který je nedaleko. A na ubytování už zůstáváme.

Řím a Civitavecchia, Itálie

19.5.2019 – neděle
Vyjíždíme do Říma nad kterým jsou těžké mraky. Na koloběžkách přijíždíme ke Koloseu a začíná pršet. Alespoň to Koloseum si prohlížíme kolem dokola a jedeme, teď už ve vydatném dešti, na nádraží Termini. Odtud nám jede vlak (který stíháme jen díky koloběžkám, protože nádraží je velmi rozhlehlé) do přístavního středověkého města Civitavechia. Z nádraží jedeme na koloběžkách kolem pobřeží po promenádě Corniche až do přístavu. Naše loď MSC Divina kotví, samozřejmě, až úplně na konci mola. Nevadí, máme koloběžky.
Jedeme kolem přístavní pevnosti Forte Michelangelo, která stále slouží vojenskému námořnictvu a kolem historické trojstěžňové plachetnice. Ve 13:00 jsme na lodi a jdeme rovnou na oběd do bufetu. Po jídle mamka zůstává na lodi a já si beru koloběžku a jedu si projet celé středověké městečko.
Nejprve si prohlížím pevnost Michelangelo ze všech stran a pokračuji do historického centra města. Zastavuji u kostela San Francesco d'Assisi a jdu se podívat i na zdobení chrámové lodi. Na úzkém náměstí Piazza Aurelio Saffi se jdu podívat na jednu středověkou věž ze 13. století. Město samotné je ale mnohem starší a jeho současný název je doslovný překlad Staré Město. Kolem kostela Santa Maria del Orazione e Morte sjíždím zpět do přístavu, který je poměrně rozlehlý a jedu se podívat na zakotvené menší lodě, vidím jak rybáři skladují a suší své sítě a jedu k malé pevnosti Fortino del Lazzaretto, která kdysi sloužila jako nemocnice. Pak už se vracím na palubu a užívám si komfortu na lodi.

Palermo, Sicílie, Itálie

20.5.2019 – pondělí
Ráno sledujeme připlutí ke skalnatému pobřeží Sicílie. Z lodi nás pouští do Sicilského hlavního města Palerma v 10:00. Bereme si jednu koloběžku pro oba a prohlížíme si zajímavosti města.
První zastávku děláme v historické budově divadla Politerama Garibaldi. Tady stojí za vidění zajímavý kazetový strop. Pokračujeme k budově divadla Teatro Massimo, které je největší operní divadlo v Itálii a třetí největší v Evropě (po Paříži a Vídni). Platíme si komentovanou prohlídku, která nám má začít až ve 13:30, proto pokračujeme prohlídkou města. Jdeme na náměstí Quattro Canti, což je křižovatka dvou ulic, kde všechny rohové domy jsou jakoby useknuté a vytváří tak kruh. Na nárožích domů jsou bohatě zdobená sousoší a z každého rohu domu teče fontána. Hned za rohem je obří fontána Pretoria, která byla nejprve postavena v Benátkách a poté převezena a sestavena zde. Množství soch a několikaúrovňová fontána, kterou obklopuje malé náměstí z hezkých domů je asi věc, kterou musí vidět každý návštěvník Palerma. O kousek dále se jdeme podívat do Cattedrali Santa Maria dell'Ammiraglio. Sice se zde platí vstupné, ale interiér kostela stojí za to vidět. Je neuvěřitelně bohatě zdoben.
Po prohlídce jednoho kostela se jdeme ještě podívat dovnitř Cattedrale di Palermo, což je zdejší největší kostel. Zvenčí je budova nádherná, ale chrám kostela je docela prostý.
Ještě se jedeme podívat na Pallazo dei Normanni, což je zámek ve kterém sídlil zdejší panovník. Čas nás tlačí, protože máme objednanou prohlídku toho Teatro Massimo, proto se tam na 13:30 vracíme. Koloběžky necháváme na recepci a za chvíli nás již vedou touto historickou budovou nejprve do hlediště a královského lóže a pak i na jeviště a do zákulisí. Nakonec jedeme výtahem a ještě po úzkých schodech na střechu divadla. Odtud je dost hezký výhled na město. Jejich reklamy hlásají, že to je nejhezčí výhled.
Mamka se už vrací na loď a já se ještě jedu projet po pár cachích. Jedu kolem pomníku objetí mafie a do parku, kde rostou obrovské stromy se vzdušnými kořeny. Načež se vracím na loď i já.

Cagliari, Sardinie, Itálie

21.5.2019 - úterý
Připlouváme k ostrovu Sardinie k městu Cagliari už v 9:00, ale po včerejším večírku tak brzy nejsme schopni vystoupit. Nakonec mamka zůstává na palubě a já jedu na koloběžce do města. Nejprve jedu kolem pobřeží na místo, odkud je vidět naše loď celá a pak stoupám do kopce do historického centra města.
Zastavuji se u svatyně Santuario di Nostra Signora di Bonaria, která podle vyobrazení na zdi patří Maltézským rytířům. Dokonce je venku i jeden kněz, který si svatyni fotí. A já zase fotím jeho. Pokračuji k Basilica di San Saturno, což je bazilika ze 6. století, ale dnes je zavřeno, tudíž se kochám jen zvenčí. Jedu kolem Chiesa di Saint Domenico se svou čtvercovou bílou věží. Jedu do centra ke kruhovému objezdu Piazza Constitucione nad kterým je obrovský oblouk zasazený do skály nad ním. Projíždím historickou částí města ke katedrále Cattedrale di Santa Maria Assunta e Santa do které se jdu podívat i dovnitř. Katedrála je velmi hezky zdobená a dá se jít i do krypty. Procházím branou Porta San Pancrazio a projíždím kolem římského amfiteátru Anfiteatro romano di Cagliari a jedu až k pevnosti Castello di San Michele. Odtamtud už jedu rovnou zpět na loď, protože dnes vyplouváme brzy.

Palma de Mallorca, Španělsko

22.5.2019 - středa
Celé dopoledne loď ještě pluje, takže krom snídaně máme čas se zúčastnit i nějakého lodního programu u bazénu. Na ostrov Mallorca připlouváme až ve 13:30, ale na břeh do města Palma de Mallorca se jdeme podívat až po obědě, takže až ve 14:30. Na koloběžce jedeme po promenádě kolem pobřeží. První zastávka je v parku Parc de la Mar odkud je přes vodu hezký pohled na katedrálu Le Seu.
Proplétáme se uličkami v centru Palmy a jdeme se podívat na jediný hmatatelný důkaz, že v minulosti zde byli i Arabové, do historických lázní Banys Árabs. Prohlídka zabere asi 10 minut. Jsou zde pozůstatky sloupoví a kupole s větracími otvory. Kolem kostela Santa Eulália jdeme na malebné náměstíčko Plaza de Cort, kde mimo jiné hezké budovy stojí i historická a velmi zdobená budova soudu. Pokračujeme do zahrad pod Palácem de l‘Almudaina, kde jsou hezké fontány.
Po cyklostezce se kus vracíme směrem k přístavu, ale pak odbočujeme na stezku vedoucí většinou po schodech na kopec. Jdeme na Castell de Belver. Je odtud moc hezký výhled a samotný hrad stojí taky za vidění. Dolů jedeme po serpentinách a čeká nás hezký, několika kilometrový sjezd. Vracíme se zpět do centra na náměstí Plaza de Cort, kde si dáváme ve stylové hospůdce pivo a jedeme zpět na loď.

Valencie, Španělsko

23.5.2019 - čtvrtek
V ranních hodinách loď přistává u Španělského města Valencia. Do města jedeme na koloběžce nejprve přes přístav, který je zároveň i pro nákladní lodě a přijíždíme k historické budově ředitelství přístavu Edificio del Reloj. Odtud odbočujeme po cyklostezce do oblasti, která se jmenuje Město umění a věd. Už, když se blížíme, tak to vypadá, jako bychom se dostali někam do scifi filmu. Futuristické až bizarní tvary budov posazené mezi umělé vytvořené vodní plochy a do toho zasazené moderní sochy. Na vodě se projíždí lidé na průhledných loďkách a po chodnících v upraveném parku okolo korzuje spousta lidí. V tomto místě z budoucnosti (přitom to bylo dostavěno už v roce 2005) trávíme asi hodinu. V jedné z budov je zrovna výstava k filmu Harry Potter a jiná část slouží jako největší oceánografické muzeum v Evropě.
Vracíme se k pobřeží a jedeme na chvíli na městskou pláž s úplně jemným pískem. Mamka jde i do moře, ale na lodi musíme být do 15:00, proto toho času moc nemáme. Po promenádě kolem moře jedeme zpět na loď. Dnes jsme urazili na koloběžce 17,5 km. Na poslední chvíli stíháme servírovaný oběd. Tedy těsně před 15:00 a zapojujeme se do aktivit na lodi.

Marseille, Francie

24.5.2019 - pátek
V 11:30 jdeme s mamkou na servírovaný oběd a pak bereme koloběžky a jedeme přes přístav v Marseille jeden kilometr na autobus, který nás veze zdarma do centra. Ono ty 4 km po nákladním přístavu by nebylo nic moc. Pak se rozdělujeme a každý jede jinam (protože jsem v Marseille byl ani ne měsíc zpět). Projíždím kolem nádherného kostela Cathedrále de la Major, který je vidět z mnoha míst města, protože je fakt obrovský a pokračuji kolem pobřeží kolem pevnosti Fort Saint-Jean. Musím objet starý přístav s kotvícími plachetnicemi a jedu do části, která se využívá jako Marseillská univerzita. Je zde totiž park Jardin Emile Ducaux a v něm stojící nádherný palác Palais du Pharo. Jsou odtud nádherné výhledy na město a přístav.
Projíždím kolem malé, ale příjemné městské pláže Plage des Catalans, kterou ke koupání a slunění využívá překvapivě velké množství lidí a chvíli se zdržuji focením památníku Mémorial de l‘armée d‘Orient. Po chvíli se mi otevírá výhled na ostrov If z románu Hrabě Monte Christo. Trochu si dávám do těla tím že hledám cache na nedalekém kopci. Na loď se vracím se jinou cestou a na té přibírám mamku.

Genova, Itálie

25.5.2019 – sobota
Loď přistává v 8:00. My už jsme nachystaní u východu dříve, než otevírají loď, abychom toho stihli co nejvíce vidět. V historickém přístavu Stazione Maritima Genova obdivujeme štukatérské práce na budově a fontánu, která je vyrobena z lodního šroubu. Na koloběžce a v první fázi hlavně pěšky, protože je to samé schodiště, jdeme k zámečku Castello D'Albertis. Budova, která je vidět z mnoha míst zespodu, protože vypadá jako malý hrádek s věží i cimbuřím. Když už jsme se vydali směrem vzhůru, jdeme až na vyhlídky které jsou na úrovni lanovky Funiculare. Výhledy odtud jsou nejen na město, ale i na druhou stranu na kopce, kde je soustava starých pevností. Z jednoho místa vidíme dokonce 4 takovéto pevnosti. Sjíždíme dolů směr centrum a jdeme se podívat na vilu Grubner, která má kolem sebe, na místní poměry, neuvěřitelně velkou zahradu upravenou jako park.
Parkem Eduadro Chiossone, ve kterém je docela vysoký umělý vodopád, procházíme k soše Monumento Giuseppe Mazzini a už jsme na hlavní ulici Via Garibaldi v centru, která je zapsána v UNESCO. Ulice je vyzdobená tak, že nad ní jsou zavěšeny rady barevných větrníků. Touto širokou ulicí se dostáváme k Monumento Giuseppe Garibaldi. Na druhé straně cesty je náměstí Piazza Raffaele De Ferrari, kde většinu prostoru zabírá soustava několika fontán. Kolem celého náměstí stojí významné budovy města. Dáváme si pivo v jedné stylové hospůdce a pokračujeme do středověké části města, kde stojí věžová brána Porta Soprana, která byla kdysi součástí obranné hradby. Jdu se podívat do údajného domu, kde prožil dětství Kryštof Kolumbus Casa di Cristoforo Colombo, ale uvnitř prakticky nic není k vidění. Procházíme kolem zbytků kláštera Chiostro di Saint Andrea, což jsou prakticky jen sloupy a jdeme na náměstí Giacommo Matteoti, kde je k vidění hezký kostel a hlavně Palác knížat Palazzo Ducale. K tomu nám hraje pouliční houslista. Je tu také zaparkovaný auto veterán z roku 1967. Stejný typ auta, kterým jezdil Fantuzzi. A nebyla by to návštěva důležitého města, pokud bychom se nešli podívat do kostela, který je vystavěn z mnoha různě barevných mramorů, Cattedrale di San Lorenzo. Před katedrálou jsou dvě sochy lvů.
Sjíždíme k moři kolem budovy Palazzo San Giorgio, která je umělecky a historicky pomalovaná, do přístavu. Tady se ještě jdeme podívat na ponorku S-518 a jedeme zpět na loď.

Řím, Itálie

26.5.2019 - neděle
Loď přistává v přístavu, ze kterého jsme před týdnem vypluli a to znamená konec naší plavby. Po snídani odjíždíme se všemi věcmi do přístavu Civitavechia a autobus nás veze k přístavní bráně. Na koloběžce v dešti jedeme na nádraží a následně vlakem do Říma na konečnou Termini. Pořád prší, proto jedeme přímo do objednaného hotelu a ve 12:00 se ubytováváme v hotelu Impero. Na pokoji necháváme koloběžky a všechny věci a s deštníky jdeme pěšky po památkách. Začínáme u fontány, která je na nároží 4 domů a jmenuje se prostě Le Quattro Fontane (4 fontány). Protože jsem již většinu památek v Římě viděl při svých dřívějších návštěvách, snažím se vést trasu tak, abych viděl něco nového, proto uhýbám do vedlejších uliček a vidíme několik obelisků dovezených z Egypta, kterých je v Římě asi 10. První z nich je Obelisco del Quirinale na náměstí před Palazzo de Quirinale.
Zastavujeme se, stejně jako všichni turisté v celém Římě, u Fontana di Trevi. Velké fontáně z bílého mramoru, která zabírá skoro celé stejnojmenné náměstí. Bohužel stále prší, takže výhled zabírají většinou deštníky turistů, kteří se prodrali před námi. Pokračujeme ke sloupu Colona di Marco Aurelio, kde je v mramoru vyobrazen Aureliův život včetně jednotlivých vojenských tažení. Procházíme kolem Hadriánova chrámu (Tempio di Adriano) k dalšímu obelisku Obelisco di Montecitorio. Ten stojí kousek od Pantheonu. Původní plán jít se podívat dovnitř zavrhujeme, když vidíme, jak je dlouhá řada čekajících. Místo toho jdeme ke kostelu San Luigi dei Francesi, ale ten je do 14:30 zavřený. Proto jdeme na náměstí Piazza Navona, kde obdivujeme fontánu Fontana dei Quattro Fiumi a další fontánu Fontana del Nettuno. Na náměstí je volně přístupný, bohatě zdobený kostel San Luigi dei Francesi, kde se dá jít podívat i do krypty. V kostele zrovna ženský sbor nacvičuje nějaké chorály a zvuk v kostele zní velice hezky. Na náměstí si také dáváme oběd. Vracíme se zpět do kostela San Luigi dei Francesi, protože je v něm několik velkoformátových obrazů pd slavného malíře z 16. století Caravaggia. Díla jsou úchvatná a velmi dobře nasvětlená. Procházíme kolem kostela Sant'Andrea della Valle a přes most Ponte dei Angelo jdeme ke kruhovité tvrzi Castel Sant'Angelo, která je známá například z filmu Andělé a Démoni. Odtud je již vidět Vatikán.
Přicházíme na Svatopetrské náměstí ve Vatikánu a fronta do katedrály Svatého Petra je dost krátká, takže se jdeme podívat i dovnitř. A dokonce je možné se podívat i pod podlahu chrámové lodi, kde se nachází krypta a v ní kamenné sarkofágy s pohřbenými papeži nebo významnými lidmi (královny atp.). Pomalu se vracíme zpět k hotelu, jen se ještě zastavujeme u památníku Statua Equestre Vittorio Emanuele II, který je na většině pohlednicích z Říma. Dáváme si výbornou večeři a jdeme na hotel.