Evropa > Srbsko, Rumunsko, Maďarsko, Bulharsko, Česká republika > Road trip do Bulharska (6.8. - 14.8.2014)
6.8.2014 - středa - Šiklův mlýn a přejezd do Balatonfüred
Z Ostravy nakonec vyjíždíme až před 9:00 a jedeme do Zvole pod Pernštejnem do Westernového městečka Šiklův Mlýn. Přijíždíme akorát na začátek programu - kovbojské divadlo v amfiteátru s přestřelkou jako na Divokém Západě a nechybí ani pyrotechnické efekty. Další program, jako je přehlídka dobového spodního prádla, hadí žena (velmi ohebná Číňanka), oběd, atrakce jako skákací hrad a trampolína a následné další dva vystoupení v amfiteátru včetně ukázek tréninku koní a psů nám vyplňují program až do 17:30. Vracíme se na dálnici a přes Slovensko jedeme do Maďarska k jezeru Balaton. Do campu v Balatonfüred přijíždíme ve 22:00. Nejprve musíme najít míst pro náš stan, což v tomhle megavelkém campu je docela problém, ale nakonec se povede.

7.8.2014 - čtvrtek - koupání v Balatonu a přejezd do Rumunska
V noci přišlo několik dost silných bouřek a vzduch se ochladil na 18°C. Chvíli trvá, než nám uschne stan, ale to využíváme snídaní a balením. Když už kempujeme přímo u Balatonu, byla by škoda se v něm neokoupat, tak s Terezkou jdeme do plavek a do docela teplé vody jdeme plavat společně s několika dalšími Čechy a hlavně spoustou kachen a labutí. Voda je, kupodivu, docela čistá. Rychlý nákup dotankovat a jedeme dále přes Budapešť na severovýchod do Rumunska. Po cestě se zastavujeme na největší opevněnou citadelu v Rumunsku do Alba Iulia. Vysoké ochranné hradby hvězdicového tvaru okolo a krásné historické stavby (i 1000 let staré) uvnitř hradeb. Také tam sojí univerzita a další stavby. Vše velmi hezky upraveno a opraveno. Jelikož jsme zde těsně před setměním, net vše projdeme, slunce zachází a město má ještě příjemnější atmosféru. Posledních 120km do historického města zapsaného v UNESCO Sighisoara. Jelikož je v Rumunsku o hodinu více, než v ČR, přijíždíme do hotelu těsně před půlnocí.

8.8.2014 - pátek - Sighisoara, Brasov, drákulův hrad Bran a Mamaia
Vstávám v 8:00, a protože vím, že ostatní budou spát mnohem déle, beru si koloběžku a jedu se projet po historickém městě Sighisoara. Okolo obranných věží, dolů skrze historický orloj a Casa Rosa a zase se vracím až na vrchol ke kostelu a hradu. Dolů scházím po historickém dřevěném zastřešeném schodišti. Balíme věci a jdeme na snídani v hotelu. Následuje již pěší procházka okolo pamětihodností tohoto městečka a přejezd do dalšího, většího, města do Brašova. Zde stojí za zmínku černý kostel ve středu města a bílá a černá věž nad městem. Je tady toho k vidění z architektury více, ale zase tolik času věnovat nemůžeme, takže jasný cíl: hrad Bran. Pro neznalé, tento hrad se připisuje Transylvánskému hraběti známému pod pseudonymem Drácula. Hrádek si procházíme stejně jako stovky dalších návštěvníků, ale jelikož není velký, tak za hodinu není co řešit. Asi nejzajímavější jsou krby a ochozy s výhledy do okolí. Svačinka ve formě trdelníku a jedeme opět na východ přes hlavní město Bukurešť a s cílem naší dnešní cesty v přímořském městě Constanta. Už za tmy dojíždíme po nové, pohodlné dálnici do Constanty, ale pláže, campy a hotely jsou kousek severněji v Mamaia. I my se tam vydáváme a ubytováváme v jednom campu ve stanu.Je to asi 30 metrů do moře, tak to budeme mít ráno alespoň kousek.

9.8.2014 - sobota - pláž Mamaia, přejezd do Bulharska a All Inclusive v Albena
Ráno jdeme na pláž Mamaia, kde za chvíli leží doslova hlava na hlavě. Ale moře je čisté a příjemně teplé, tak jsme u vody až do 11:00. Je třeba jet na jih. Po cestě se zastavujeme na jídlo v Eforie Nord a koukáme se i do zdejší pravoslavné baziliky, která je velmi hezky zdobená. Odsud je již jen kousek na hranice s Bulharskem a za nimi je málo známá, ale příjemná, pláž Shabla Tuzla. Málo lidí a pohoda bez stresů z naháněčů a věčných nabízečů. Asi hodinu relaxujeme u vody, ale je třeba jet dál. Poloostrov Kaiakra, kde je naše další zastávka, je bývalá pevnost a pověst říká, že zde 40 panen spáchalo sebevraždu tak, že si spletly mezi sebou vlasy k sobě a skočily z útesu, než aby se nechaly zajmout cizími nájezdníky. Dnes tu stojí zbytky obranné zdi, základy kostelů a hradu. Místo stojí za návštěvu. Jedeme stále na jih a večeři (jehněčí, které se zde prodává všude) řešíme v hospodě nad Albenou. Po dobrém jídle jedeme jen dolů do Albeny a ubytváváme se v All Inclusive resortu Althea. Večeři nestíháme, ale to nevadí, najezení jsme. Ale otevřený bar je záruka dobřa stráveného večera.

10.8.2014 - neděle - Albena, Zlaté Písky, klášter Aladža a Sunny Beach nad Nesebarem
Dopoledne trávíme v resortu Althea v Albeně u bazénu, baru a jídla a také blízkém okolí (jedu si alespoň na koloběžce projet sever letoviska). Po obědě jedeme dále na jih přes Zlaté Písky, kde se stavujeme na pláž Panorama a trochu kultury zažíváme v klášteře s 15. století Aladža. Klášter byl na na skalních vápencových římsách. Prolézáme si tyto římsy a jdeme se podívat i na bývalé hrobky, kde zrovna natáčejí nějaký film. Odtud přes Varnu jedeme kousek nad Nesebar do letoviska Sunny Beach. Máme v naprosto nových apartmánech, které nejsou ještě ani na mapě, objednán pokoj na dvě noci. Problém byl tento komplex najít. Nakonec se povedlo, ubytováváme se a jdeme na promenádu kolem moře, kde je lidí jak na Václaváku. Tomu odpovídají i atrakce, lákadla a bary. Jedna atrakce zlákala i Terku, kde na trampolíně jištěna bungee lany skákala do cca 10 metrů.

11.8.2014 - pondělí - Sunny Beach, historický Nesebar
Ráno jdeme na pláž Sunny Beach. Ta je sice plná lidí, ale místo se najde vždy. Já po chvílí slunění vybíhám na ranní plážový běh a do oběda jsme u moře a v moři. Voda je čistá, příjemně teplá a písek jemný a žlutý. Po jídle v jedné z mnoha místních restaurací jdeme ještě na chvíli k hotelovému bazénu a po 16:00 jedeme do Nesebaru. To je historické městečko na poloostrově, které je zapsáno do UNESCO a jeho kořeny sahají 3200 let zpět. Úzké uličky vedoucí kolem mnoha starých kostelů a chrámů, do toho malebné hospůdky. Dá se tu strávit pohodlně několik hodin. I my jsme zde nakonec přes čtyři hodiny. Pomalu zapadá slunce a rybáři přiváží své úlovky do místního přístavu. Vracíme se do Sunny Beach a opět se zapojujeme do korzujícího davu okolo stánků a atrakcí. Dnešní Terčin zážitek je pro změnu obrovská vlnitá klouzačka na které se jezdí na koberečcích.

12.8.2014 - úterý - běh na Sv. Vlas, Plovdiv a Sofie
Vstávám v 7:00 a jedu do vedlejšího městečka Sveti Vlas. Nad ním se tyčí kopečky okolo 250 mnm, ale protože vybíhám od moře, tak je to převýšení pořádné. Čeká mě přes 5km běhu a suprové rozhledy do okolí. Vidím celou zátoku od Sv. Vlas přes Sunny Beach až po výběžek Starého Nesebaru. Za 36 minut jsem zpět u auta a jedu do hotelu k bazénu a na snídani. Po 11:00 se balíme a jedeme už pomalu na západ. První zastávka je v Pomorie u hrobky ve tvaru včelího úlu. Za vstup 3 Leva a další 3 za to, že můžeme fotit jdeme do podzemní kobky, která je 2500 let stará. Ovšem prohlídka nezabere víc, jak 5 minut. Pokračujeme po dálnici až do druhého největšího města Bulharska, do Plovdivu. Tady stojí za všimnutí historická část města, ale prohlídka je ve 38°C vyčerpávající. Uzké uličky vedoucí na kopec a největší atrakcí je románský dvoupatrový, velmi zachovalý, amfiteátr. Ještě kousek na západ a jsme v hlavním městě. V Sofii. V parku, kde jsou funkcionalistické stavby ohlížíme nefunkční posprayované fontány, ale pak jdeme na pěší zónu, kde korzuje spousta lidí a jako většina, i my, zapadáme do hospůdky a dáváme si večeři s místními specialitami. Hotel máme od centra jen kousek autem.

13.8.2014 - středa - Přejezd Srbska a zastávky v Bělehradu
Dnešní den nás čeká celkem 777 km autem. Vyrážíme po snídani a jedeme bez zastávky. Projíždíme nádherným skalním údolím a spoustou tunelů až do hlavního města Srbska do Bělehradu. Parkujeme kousek od centra, měníme pár € a jdeme se podívat, jak to tu po válce vypadá. A v pohodě. Městská pěší zóna pulzuje ruchem turistů, hospůdky a zahrádky plné hostí. Venku je 38°C a v centru nás zachraňuje historická kašna s pitnou vodou. Na jídlo si dáváme hummus (mletá ochucená cizrna) a jdeme se podívat na pevnost v parku ve které je zároveň u vojenské muzeum. Následuje další dlouhý přejezd, ale to ještě netušíme, že bude až tak dlouhý. Přijíždíme po dálnici v 18:00 k maďarským hranicím a 900 metrů před "čárou" je kolona. Ta se posunuje tak pomalu, že teprve po více, než 4 hodinách se dostáváme do Maďarska! Připadali jsme si jako za dob komunismu, kdy se na hranicích šacovalo každé auto. Posledních 200 km do Budapešti už jedeme v pohodě a po půlnoci se ubytováváme v hotelu.

14.8.2014 - čtvrtek - Budapešť zoo a lázně Széchenyi a cesta domů
Ráno jdeme na dobrou snídani v hotelu a přemísťujeme se do centrálního parku, a protože počasí je takové všelijaké, rozhodujeme se jít nejprve do zoo. Velmi hezky udělané expozice i pavilony, velká škála zastoupených savců, ptáků, ale i hmyzu zaujme jistě každého. Vidíme dokonce krmení pásovců. Teprve po 15:00 končíme s prohlídkou zoo. Na rychlý oběd si dáváme langoš, který vymysleli právě Maďaři a jdeme do historických termálních lázní Széchenyi, které jsou také v Centrálním parku. Lázně nabízí celou řadu bazénů s léčivou vodou od 20°C do 40°C a také sauny. Tři bazény jsou venkovní a dalších 7 je vnitřních. Relaxujeme a plaveme skoro ve všech a to, že prší, v teplé vodě vůbec nevadí. Po 18:00 vyjíždíme domů.