Přílet do Belfastu a jihovýchod Severního Irska

18.9.2017 - pondělí
Vstávám ve 2 ráno, protože ještě vyzvedávám mamku a autem jedeme na letiště do Wrocławi. Odtud nám v 7:20 letí Ryanair do Belfastu. Hned po přistání a nezbytné imigrační kontrole jdeme vyzvednout auto z půjčovny. Jezdí se zde vlevo, ale to není žádný problém a jedeme rovnou na jihovýchodní pobřeží ke zřícenině hradu Dundrum. Perfektně zachovalé obvodové zdivo a bašta z kamene je velmi fotogenická. Ale člověk se tady zdrží maximálně 20 minut. Pak již jedeme do parku Tollymore forest park, který krom zajímavých starých mostů a jiných kamenných staveb proslul tím, že se zde natáčelo několik scén ze seriálu The Game of Thrones. Procházíme si trail okolo soutěsky (právě přes ta natáčecí místa) a jedeme kousek dál k moři. Parkujeme na Bloody bridge parkingu. To je hned vedle kamenného mostu, kde se odehrál v roce 1641 krvavý masakr a tvrdí se, že voda pod mostem pak tekla ještě 7 dní rudá. Stoupáme kolem zmíněného mostu a potoka až k bývalému lomu Mourne Wall do výšky 550 mnm. Velmi zajímavý lom zvláště tím, že přímo jednou stěnou lomu protéká vodopád. Sestupujeme k autu a cestou svačíme výborné ostružiny. Přejíždíme k nádherné zřícenině opatství Inch, kde jsou skvěle zachována okna ve zdi. A i zde se natáčela Hra o trůny. Po této prohlídce už jedeme zpět do Belfastu. Ubytováváme se v Greenmount Bed&Breakfast, který je vysoce hodnocen na internetu, ale problém je v tom, že se nachází blízko hlavní cesty a je to dost slyšet do pokoje.

Východní pobřeží

19.9.2017 - úterý
Milým překvapením ubytování je slušná snídaně. Po jídle jedeme k hradu Carrickfergus, který je slušně zachovalý a stojí na pobřeží. Chceme se podívat i dovnitř, ale otevírají pozdě. Tak jdeme na kafe do nedaleké kavárny na náměstí. Během pití se domlouváme, že prohlídku vynecháme a pokračujeme kolem pobřeží na sever k místu The Gobbins. Bohužel je to až do příštího roku zavřeno, ale jedná se o soustavu tunelů a chodníků ve skále při pobřeží. Škoda. Místo toho se jedeme podívat na poloostrov Larne na dvě vyhlídky. Na druhé se jdeme i trochu projít a zkusit jaká je voda v moři. Dále zastavujeme až v městečku Glenarm. Je zde v bývalých hradbách nádherná zahrada Walled Gardens. Nejprve procházíme užitkovou a následně květinovou zahradou se spoustou různých druhů květin a stromů. K tomu je zde hezký zámeček Glenarm castle. Po prohlídce jedeme na vyhlídku Garron point a hned pak k jeskyním Cushendun (Caves of Cushendun). Kde je série jeskyní a tunelů přímo na pobřeží. A také zde se natáčela Hra o trůny. Do městečka Ballycastle přijíždíme ve 14:02. To je o 2 minuty později než odjíždí trajekt na ostrov Rathlin. Ubytováváme se přímo v městečku v Castle hostelu, jdeme na rychlý oběd a jedeme k atrakci Carrick-a-Rede ropeway bridge. Procházka s několika desítkami schodů nás přivádí k průrvě mezi pobřežím a ostrovem, která je spojena provazovým mostem, přes který jdeme. Za tuto atrakci chtějí 7£ za osobu. Most stojí za to vidět (to je zdarma), ale jít přes něj je naprosto zbytečné. Mamka relaxuje na a já si jdu zaběhat kolem pobřeží. Jakmile se opět setkáváme, jedeme se podívat na zříceninu hradu Dunseverick Castle, která je velmi fotogenická a je cestou na Giant's Causeway - obrův chodník. Místo je zapsáno na seznamu UNESCO, protože se zde nachází nevšední čedičové útvary. Soustava šestihranných kamenných sloupů při pobřeží, které vznikly tuhnutím lávy. A následnou erozí se tyto sloupy odkryly a zvětraly do různých výšek. V zadní části tvoří sloupy u skály doslova varhany. Po prohlídce se vracíme k autu přes 162 schodů Shepherds steps. Autem se vracíme do Ballycastle, kde si v centru v restauraci dáváme mořské speciality a místní pivo. A v hospodě hned naproti ještě pivo na trávení.

Rathlin island, Dunluce castle, pobřeží a večírek v Derry

20.9.2017 - středa
Ráno začíná zajímavě. Budík nezvoní a budíme se o půl hodiny později než je v plánu. I přesto stíháme snídani a dojet do přístavu přesně 3 minuty před odplutím trajektu. Lístky kupujeme až na lodi. V 8:30 odplouváme na ostrov Rathlin. Loď pluje rychle a těch 12 km zvládáme za 25 minut. Máme na výběr jeden ze tří trailů po ostrově a my si vybíráme jižní směr k majáku. Zde si pořádně uvědomujeme, jak drsné podmínky k životu zde panují. Jsou zde zbořeniny kamenných staveb, ovce, pozemky ohrazeny kamennými zídkami a dramatické útesy. Do toho přichází typické Irské drsné počasí. Nízké tmavé a vodou nasáklé mraky, ze kterých co pět minut prší a fouká vítr takovou silou, že deštník by to nedal. Ale nás to neodrazuje a jdeme přibližně 6 km k nejjižnějšímu bodu, kde se nachází maják. Cestou tam i zpět sbíráme chutné ostružiny. Od majáku Rue zpět k lodi jdeme po značeném chodníku Roonivoolin po vrcholcích útesů a vítr fouká tak, jako by nás měl za úkol ze skalisek srazit dolů. Před odplutím trajektu se jdeme ještě podívat na kostelík Saint Thomas Church, který je kousek od přístavu. Zpět do města Ballycastle odplouváme za intenzivního deště ve 12:00. Hned v přístavu jdeme do vyhlášené budky upravující ryby Morton's fish and chips a dáváme si mega porce smažených ryb s hranolky. Po jídle jedeme k další turistické atrakci Dark Hedges. Je to asi 300 metrů dlouhá silnice, která je lemovaná vzrostlými stromy, které mají hrubé, propletené větve nad cestou a tvoří tak klenbu. Nebýt spousty jiných turistů, tak to zde působí tajemně a ponuře. Ale protože se tato cesta objevuje v seriálu Game of Thrones jako Kings road, je zde spousta aut a turistů a pokaždé se někdo plete do záběru. Vracíme se k pobřeží, ale návštěva by nebyla kompletní, kdyby jsme se nezastavili u nějaké místní palírny whisky. Zastavujeme u Old Bushmills distillery - nejstarší legální palírně whisky na světě. Dělají tu i ochutnávky, ale raději jedeme dál ke zřícenině hradu Dunluce, který stojí na útesu nad mořem a majitelé jej opustili poté, co jim spadla kuchyně i s kuchaři a kusem útesu do moře. V hustém dešti si děláme prohlídku. Během těch 15 minut jsme komplet promočení a schneme v autě cestou k Downhill house. To je zřícenina zámku a hradebních zdí nad útesem a je třeba touto zříceninou projít, aby člověk viděl mnohem známější kapli kruhového tvaru jako by zavěšenou nad útesem Mussenden temple. Déšť přechází do jemného mrholení, ale vítr mi dělá z deštníku pouhé trosky. Po této prohlídce již jedeme přímo do města Londonderry/Derry. Ubytováváme se v hotelu Chamberlain house, který je úplně v centru města a jdeme si projít nedalekou ulici, která je plná barů a typických irských pubů a dáváme si pivo. Vracíme se do hotelu a chvíli relaxujeme před tím, než opět jdeme na stejnou ulici. Začínáme skvělou večeří ve vyhlášené restauraci a pokračujeme do klubu, kde od 21.00 vystupují hudebníci z ulice. Hlavní program je v hospodě Peadar O'Donner. Hrají zde od 22.30 typickou irskou hudbu. Zde se bavíme a popíjíme asi do půlnoci, kdy se přesouváme do nedaleké The Rocking chair pub. Zde je také živá hudba, ale je možné i tančit. Do hotelu odcházíme po 1.00 ráno, kdy skončila oficiální zábava.

Londonderry, motýlí skleník a Belfast

21.9.2017 - čtvrtek
V 8:30 odcházíme na prohlídku starého města. Začínáme tím, že se procházíme po starých městských hradbách, které jsou zachovány po celém obvodu a je z nich hezký výhled. Přímo z hradeb se dá jít podívat dovnitř kostela St. Augustine's, který má hezkou výzdobu. Vracíme se na uličku s bary a dáváme si v jedné z kaváren snídani. Poté děláme hodně dlouhý přejezd až pod Belfast do zahrad a skleníku s tropickými motýly Butterfly Garden. Tam přijíždíme ve 13:00. Prohlídka skleníku stojí za návštěvu. Všude poletují a posedávají různé druhy pestrobarevných motýlů okolo tropických rostlin. Poté se ještě jdeme podívat do zahrad a snažíme se chvíli projít velmi důmyslným bludištěm ze vzrostlých habrů. Ale hrozilo, že se z bludiště jen tak nevymotáme, takže to po chvíli vzdáváme. Jedeme do centra Belfastu a nejprve se ubytováváme v Belfast Youth Hostel International. I auto zde necháváme a pěšky jdeme nejprve obdivovat nádhernou historickou stavbu zdejší radnice. Je okázale zdobená jak z venku, tak zevnitř. Do radnice (City hall) stojí za to se jít podívat. Uvnitř je bezplatné muzeum a v oknech můžeme obdivovat krásné vitráže. Pak pomalou procházkou pokračujeme kolem památníku míru Big Fish (obří keramická zdobená ryba) až do doků, kde se stavěla neslavně proslulá loď Titanic. Místní dominantou je budova muzea, která má tak netradiční tvar, jako by uvnitř obrovského kovového květu byl zasazen samotný Titanic. Zpět se zastavujeme v pubu, který je ve stejné budově jako nejstarší stále vycházející periodikum na světě a dáváme si pivo. Dnešní večeři řešíme jinak. V Tescu si kupujeme hotové jídlo, které si v hostelu přihříváme. Po jídle jdeme do pubu, kde hraje skvělá živá hudba a bavíme se a popíjíme pivo do 23.00.

Odlet domů

22.9.2017 - pátek
V 6:00 vstáváme, snídáme z vlastních zásob a jedeme na letiště, kde vracíme auto z půjčovny a v 9:20 odlétáme zpět do Wrocławi.