Evropa > Polsko > Severní Polsko (12.8. - 16.8.2018)

Malbork, Gdańsk a Gdynia

12.8.2018 - neděle
V 10:00 vyjíždíme s Luckou, Terkou a její kamarádkou Káju a přímou cestou na sever. První zastávku děláme až v Malborku, kde se jdeme podívat na křižácký hrad Malbork. Je to obranná tvrz postavená z červených cihel v gotickém stylu. Prý na stavbu použili 30 až 50 miliónů červených pálených cihel (hrad byl za války dost poškozen, ale je dobře zrestaurován). Je to velmi působivé a prohlídka nám trvá asi hodinu.
Pokračujeme dále až do prvního města z takzvaného Trojměstí do Gdańska. Snažíme se chvíli zaparkovat, ale protože se koná ve městě několik akcí, je to skoro beznadějné. Naštěstí máme s sebou koloběžky, takže do centra jedeme na nich. Město silně připomíná Amsterodam, protože jsou zde také vodní kanály a i architektura je podobná. Všude ve městě je spousta stánků a je to jako jeden obrovský trh. Prodíráme se davy lidí až k řece, kde se zrovna konají závody na wakeboardu a také na flyboardu. Protože zde mají opravdové profesionály, je na co koukat. Dělají na svých létajících prknech různé akrobatické cviky, jako salta a létají hodně vysoko do vzduchu. Jinými uličkami se vracíme k autu a jedeme do města Gdyně, kde jsme ubytováni. Ubytováváme se po 21:00 a jedeme autem do centra s úkolem najít hospodu. Nedaří se, proto se odbýváme v Žabce a jdeme se projít na molo. Tady to ještě žije a je zde i spousta hezkých hospůdek. Tak snad ochutnáme něco zítra. Je pozdě a jedeme zpět na ubytování.

Sopot a Gdynia

13.8.2018 - pondělí
Vstávám v 7:00 a jdu do nedalekého obchodu nakoupit potraviny na snídani. Holky budíme v 9:00. Venku je zataženo, proto nejedeme do Gdyně k moři, ale do Sopot, kde parkujeme kousek od centra. Na koloběžce jedeme na molo (kde je placený vstup) a sledujeme místní přístav. Po návratu na pevninu projíždíme lázeňskou kolonádou (Sopoty jsou lázeňské město) do nedalekého parku, kde holky cvičí na sportovním hřišti. Po nějakém čase jdeme na chvilku na místní pláž namočit nohy a zkusit jaká je voda.
Ve 13:00 přejíždíme do Gdyně, kde parkujeme bezplatně (což je v týdnu umění) na vrcholku kopce asi 700 metrů od přímořské promenády. Bereme opět koloběžky a sjíždíme a scházíme dolů. V této oblasti je jedna hospoda vedle druhé a my si v jedné dáváme oběd. Původní plán jet lodí na Hel nám nevyšel, protože loď jela v 10:00 a ve 13:00 a další jede až v 16:30, což je dost pozdě. Proto plán operativně měníme a jedeme se nejprve podívat na konec mola k akváriu a pak jedeme na pláž. Udělalo se dost teplo, proto se jdeme i vykoupat do moře. Na pláži je skoro hlava na hlavě.
Relaxujeme na písčité pláži do 18:00, poté se přemísťujeme na pouť a holky jezdí na jedné atrakci za druhou. Jejich jízdy přerušujeme jen proto, abychom se mohli najíst. Holky si dávají gofry a my výbornou polévku a rybu. Po jídle si děvčata dávají ještě pár atrakcí a pak trávíme čas u fontány, která je symbolem tohoto města. Důvodem je to, že si tady holky mohou dělat z mýdlové pěny obrovské bubliny stejně jako mnoho dalších dětí. Posunout dále se můžeme jen díky tomu, že se setmělo. Na ubytování dojíždíme ve 21:30.

Hel a Leba

14.8.2018 - úterý
Vstávám opět o několik hodin dříve, než děvčata. Beru si z auta koloběžku a jedu nejprve do obchodu nakoupit snídani a pak přes několik cachí kolem krytu civilní obrany a nejstarší sochy v Gdyni do lesa na Svatou horu, což je místo v lese s modlitebnou a lavičkami pro věřící. Počasí je nic moc. Chvíli předtím, než přijíždím na ubytování mne zastihuje déšť. Po snídani se balíme a jedeme v docela škaredém počasí přes město Władysławowo na poloostrov Hel. Počasí je horší a horší, ale jakmile jsme v městečku Hel a jdeme se podívat na místní červený maják, přestává pršet. Proto se jdeme podívat i na hráz přístavu a do Fokaria. To je tulení záchranná stanice. Za vstupné 5 Złotych vidíme 5 tuleňů v bazénku. Také si na Helu dáváme dobrý oběd.
Z poloostrova se vracíme na pevninu a jedeme do města Łeba, kde se i ubytováváme. Ale neztrácíme čas a jedeme na parkoviště do osady Rabka, kde je vstup do Słowiński Park Narodowy. Park je velmi rozlehlý, ale nás dnes tak pozdě odpoledne zajímá oblast písečných dun Wydma Łącka. Bohužel je to 5 km daleko a pěšky už bychom nestihli slunce nad dunami, proto využíváme elektrický vláček, který nás veze pod dunu. Po písku jdeme na vrchol duny, která má 42 metrů na výšku a najednou se před námi rozprostírá pohled jako někde v Maroku. Spousta bílého písku v navátých dunách táhnoucích se do dáli. Chvíli si tady i létáme s dronem, načež se jdeme podívat k moři.
Zpět k autu jdeme pěšky, protože to, že se stmívá, už nám nevadí. V Łebě si dáváme večeři a okolo 23:00 jdeme spát.

Łeba

15.8.2018 - středa
Ráno Terce není dobře, proto se jdeme nasnídat do centra bez ní. Po jídle si dáváme věci do auta a jdeme do Illuzeum. To je místo plné iluzí a očních klamů. Než si vše prohlédneme a odzkoušíme je skoro 13:00. Po obědě ve městě jedeme asi 4 minuty daleko do Labirynt Park Łeba. Mají zde největší přírodní labyrint v Polsku, který si procházíme. Kája se někde ztratila v labyrintu a já jej musel projít třikrát, než se nám ji povedlo najít. Park nemá jen toto bludiště, ale spoustu dalších atrakcí, proto zde trávíme čas do 18:00. Rozhodujeme se už nejezdit do Štětína, kde jsme původně chtěli, ale zůstat ještě jeden den v Łebě. Ubytováváme se v apartmánu v Ośrodku Ania a na koloběžkách jedeme přes centrum do přístavu Tady jsme akorát na západ slunce. Holky si na pláži alespoň namočily nohy. V přístavu je i pouť, takže holky jdou na kolotoč a na večeři si dáváme výbornou rybu.

Pláž Łeba a cesta domů

16.8.2018 - čtvrtek
Venku je konečně krásně. Takže je rozhodnuto. Po snídani, kterou kupuji v nedaleké Biedronce, jedeme k pláži stejně tak jako asi polovina Polska. Je to tu jako hlava na hlavě a vypadá to tu úplně stejně jako před 35 lety, kdy si kolem sebe lidé staví ohrádku z látky a kůlů. Koupeme se a sluníme do 15:00. Ještě si dáváme poslední polská jídla na oběd a vydáváme se na dlouhou cestu domů kam přijíždíme o půlnoci.