Evropa > Španělsko, Andorra > Španělsko a Andorra (11.1. - 15.1.2017)

Komplikovaný odlet z polské Vratislavi (Wroclawi) do Girony a přejezd autem do Lloret del Mar

11.1.2017 - středa

V 15.00 se scházím s Frantou a Lukášem u mne v práci a jedeme polskou dálnicí do Vratislavi. Celá cesta probíhá bez problémů, takže nečekáme, že by měl být nějaký problém s odletem. Ale z nenadání začíná sněžit. Co sněžit! chumelit tak, že čekáme nastoupení v letadle skoro dvě hodiny, než jsou schopní alespoň trochu uklidit runway a očistit křídla.V 1:00 ráno teprve přistáváme na španělském letišti Girona, kde si vyzvedáváme auto z půjčovny a jedeme po naprosto prázdných cestách do Lloret del Mar. Městečko, které v létě praská ve švech díky turistům, ale dnes je tu úplně pusto. Skoro. Tím, že jedeme takto pozdě a nejsme schopni najít vjezd do centra, protože je zde spousta jednosměrek, vzbuzujeme pochybnosti u jedné policejní hlídky. Ti nás zastavují a hned přijíždí i druhé policejní auto, které nám odřízlo cestu. Chvíli jsou velmi nekompromisní, ale když se vysvětlí, co děláme, ochotně nám vysvětlují jak se kam dostat. Hotel jsme našli ve 2:30 ráno, z posledních sil se ubytovali a okamžitě šli spát.

Procházka po Lloret a túra Lloret ring

12.1.2017 - čtvrtek
Po opulentní snídani se pěšky vydáváme k pobřeží Lloret del Mar. Svítí slunce, je okolo 17°C a na pláži ani živáčka. O to jsou hezčí výhledy. Procházíme se po promenádě od městské radnice k zdobnému kostelu, do kterého se jdeme podívat i dovnitř, protože je zde stále vystaven betlém a přejíždíme kousek blíž k hradu nad městem, ale jen vzdušnou čarou. Výškové metry zůstaly. Od moře musíme překona asi 3 metrovou zeď a přes zavřené minigholfové hřiště ve svahu stoupáme skoro až k hradu. Asi 30 metrů od hradní zdi nás ochytává nějaký domorodec, že jsme na soukromém pozemku, tak jdeme zase zpět k moři. Přejíždíme asi 2 kilometry od pobřeží do hor, kde je krásný okruh v lesích Lloret ring. Procházíme se po vrších s hezkými výhledy, skrze spálený eukalyptový les a kolem místních lázní. Protože máme ještě před západem slunce trochu času, jedeme se podívat na starý kostelík Santa Barbara a projít se po večerním, setmělém Llloret.

Barcelona a klášter Monsserat

13.1.2017 – pátek Vstáváme brzo, protože chceme vidět co nejvíce z Barcelony, která je 80 km daleko. Jedeme kolem pobřeží a parkujeme kousek o věčně rozestavěného chrámu Sagrada Familia od architekta Antonia Gaudího. Chrám začali stavět v roce 1820 a ještě to tak sto let potrvá. Obcházíme si jej zvenčí, protože dovnitř je hodinová fronta odtud jdeme klasickou turistickou trasou přes rybí a ovocný trh, kde je vše krásně naskládáno a vystavováno k další Gaudího stavbě – La Perdera. Netradiční obytná rohová budova. A aby Gaudího nebylo málo, přesunujeme se k dalšímu secesnímu domu Casa Batlló, který sousedí s dalším architektonickým skvostem Casa Amatller. Všude jsou davy fotografujících turistů, proto se ještě jdeme podívat na jednu hezkou fontánu a autem přejíždíme k Nou Campu. Slavnému stadionu FC Barcelona. Jdeme si prohlédnout jejich fan shop a komplex stadionů. Přejíždíme do další zajímavé části Barcelony. Parkujeme přímo u muzea umění a jdeme si prohlédnout bývalý olympijský park odkud je také zajímavý výhled na město a je zde vidět futuristický vysílač, který jako by patřil do seriálu Star Trek. Máme ještě dost času před setměním, a proto jedeme asi 40 kilometrů severozápadně na horu Monserrat. Posledních 10 kilometrů jsou jen serpentiny vzhůru. Na hoře stojí benediktinský klášter stejného jména a celý komplex je významné katalánské poutní místo. Klášter zde již stojí od roku 1025 a jeho bazilika má velmi netradiční výzdobu, je celá laděna do černých barev. Možná je to tím, že je zde uchována La Moreneta, černá madona – patronka Katalánska. Oltář je zdoben díly několika mistrů, mimo jiné slavného Pabla Picassa.

Stát Andorra a hory Pyreneje

14.1.2017 – sobota Dnes vstáváme brzy, protože musíme už v 7:00 vyjet do zhruba 220 km vzdáleného mikro státu (knížectví) Andorry. Vyjíždíme z nulové nadmořské výšky a musíme překonat i průsmyk v 1800 mnm. Nahoře je -6°C a sněží V Andoře, která má celkem 66000 stálých obyvatel, ale jsou zde nachystáni na několikanásobek turistů jsou velká lyžařská střediska zasazená v horách. Hlavní příjem je zde z turizmu a prodeje levného paliva. Benzínky jsou tu na každém rohu. Většina domů je tu kamenných s břidlicovými střechami. Procházíme si několik okruh, fotíme historický most a snažíme se jet k hranicím s Francií. Marně. Nemáme sněhové řetězy, což je podmínka průjezdu průsmyku do Francie. Necháváme auto v 1900 mnm a jdeme se podívat na pěkný kostelík. Během té chvilkové procházky se na nás sype spousta sněhu. Otáčíme směr a jedeme zpět na Španělské území. Jen si ještě jdeme prohlédnout částečně zamrzlý vodopád Cascadas d‘Urina. Sjíždíme pár set výškových metrů do Pyrenejí na španělském území a pouštíme se do hledání cachí první, velmi fotogenická, zastávka je Kostel Santa Maria de Talló ve vesničce Bellver de Cerdanya. Vůbec celá tahle vesnice má zajímavou architekturu. Domy jsou stavěny z kamene a vypadá to tu skoro jako ve středověku, ale vše je hezky udržované. V pozadí jsou vidět zasněžené stráně pyrenejských hor a vůbec to zde vypadá idylicky. Kousek nad vesnicí je historická kaple Ermita de Sant Serni de Coborriu. A když už jsme v těch horách, kde se nachází významné lyžařské středisko La Molina, do kterého se sjíždí lyžaři z celého Katalánska, jedeme se podívat na chvíli i zde. Cesta do Lloret je dlouhá, proto přijíždíme na ubytování až večer.

Tossa de Mar, Girona a odlet

15.1.2017 – neděle Ráno nadobro opouštíme ubytování a vydáváme se severně po pobřeží Costa Brava do letoviska Tossa de Mar, které je v létě zřejmě obsypáno turisty. Dnes tu není ani noha. Parkujeme u pláže, a protože svítí sluníčko, jdeme se vykoupat do moře. Moře není zas tak strašně studené, ale jsme jediní, kdo se chvíli koupe. Zpovzdálí nás sleduje pár místních v péřových bundách. Přitom je venku okolo 17°C. Schneme na slunci a jdeme se projít po městečku. Nejprve na hrad nad městem, kde jsou i zbytky kostela a je vidět široko daleko. Z města jedeme po pobřeží, které je velmi fotogenické, strmé srázy do moře, laguny. Bohužel je cesta do Girony, díky těmto zatáčkám, dál, než jsme čekali a v jedné z těchto zatáček nám dochází benzín. Máme totiž pronajaté auto tak, že máme na letišti vrátit prázdnou nádrž. Nezbývá mi, než se pokusit někoho stopnout a dojet k benzínce. Mám štěstí, hned první auto jsou nějací Němci, co mne vezou až na pumpu. Tady mi prodávají igelitový pytlík do kterého se dá načepovat až 8 litrů benzínu. Mi stačí 5. Po chvíli se mi daří stopnout další auto zpět k tomu našemu. Tentokrát to jsou Francouzi. U auta nastává docela zapeklitý problém. V nádrži je nějaký systém bezpečnostního špuntu, který se dá protlačit pouze originál plnící pistolí. Ale jsme tři inženýři a navíc Češi. Nadarmo se neříká „zlaté české ručičky“. Ostrým kamenem vytváříme z prázdné pet láhve trychtýř, na několikátý pokus se nám daří protlačit uzávěr větví stromu. Na větev nasazujeme pet láhev a ze sáčku pomalu naléváme benzín. Sláva! Operace celkově trvala jen něco přes hodinu a my máme ještě čas dojet do města Girona, která je další historický klenot. Převážná část centra je židovské město, které si proházíme. V klidu pak na letišti vracíme auto a v 18:00 odlétáme zpět do Polska.
25. 1. 2017
NAVŠTÍVENÉ ZEMĚ
Španělsko
Andorra
Madrid
Teide on Tenerife in the Canary Islands (3 718 m)