Evropa > Slovensko, Polsko > Zimní přechod Malé Fatry (19.12. - 20.12.2018)

Přechod z Nezbudské Lůčky přes Starý hrad Strečno, chatu pod Suchým, vrch Suchý, Biele Skály, sedlo Vráta, vrch Stratenec, Priehyb, Malý Fatranský Kriváň, sedlo Bublen, vrch Pekelník, kolem Velkého Kriváňa do Snilovského sedla a po zelené k chatě Pod Chlebom

19.12.2018 - středa
Protože jsme jeli už v noci, můžeme vyjít hned za rozbřesku. Parkujeme u info centra v Nezbudské Lůčce a po červené turistické značce jdeme přes lávku přes Váh a kolem břehu Váhu až ke Starému hradu Strečno. Na zádech si táhneme jídlo a pití na dva dny, spacáky a další věci, takže docela velký bágl. Sníh je už i u auta a s každým výškovým metrem jej přibývá. Na chatě pod Suchým si dáváme vynikající kyselicu a pivo a sušíme chvíli naše propocená trika u krbu. Venku je stále nádherné počasí, proto jdeme rychle nahoru na vrch Suchý abychom se mohli kochat výhledy. Bohužel jsou to také posledná výhledy, které máme, protože začíná foukat a okolí se halí do mlhy.
Pokračujeme stále po hřebeni přes Biele Skály pak zase dolů do Sedla Vráta a stoupáme opět na vrch Stratenec. Následuje Sedlo Priehyb odkud se škrábeme na Malý Fatranský Kriváň To už je sněhu tolik, že se občas proboříme hodně hluboko a postup je pomalejší a pomalejší. Někde za vrchem Pekelník se začíná stmívat, ale vítr neustává, naopak sílí a pocitově fouká tak 100 km/h. Unáší drobné částečky zmrzlého sněhu a ten nám metá přímo do obličeje. To ještě musíme sejít do sedla Bublen a zdolat vrch Pekelník. V původním plánu bylo vylézt i na Velký Kriváň, ale protože nic není vidět, jdeme okolo vrcholu do Snilovského sedla. Konečně nás už čeká jen klesání a navíc po vyšlapané zelené značce k chatě Pod Chlebom. Tam docházíme opravdu z posledních sil.
Na chatě si dáváme další horkou kyselicu, zázvorový čaj a pivo na oslavu přežití v tomto nečasu. Také se domlouváme, že na chatě přespíme a můžeme si přes noc usušit naše promočené věci. V hospodě se sedí dobře a my musíme doplnit ztracené minerály. To se nejlépe dělá dobrým pivem.

Po žluté značce do Sedla za Hromovým a po červené přes Hromové, Sedlo v Stenách, Steny - severný vrchol na Poludňový Grůň. Po žluté a po sjezdovce na chatu na Grůni, pak po modré do Vesnice Štefanová a opět po žluté na rozcestí Podžiar a dolů po modré přes Dolné Diery, Ostrvné a Jánošíkove Diery do Bieleho Potoka (Terchová)

20.12.2018 - čtvrtek
Vstáváme v 7:00, kdy ožívá celá chata a začíná fungovat bar. Objednáváme si zázvorový čaj nejen na místě, ale i do termosky, což nás vlastně zachránilo. Balíme naše věci a po snídani z vlastních zásob vycházíme do bílé tmy venku. Venku sněží a je mlha. Rozhodnutí nejít na vrchol Chleb, ale obejít jej po žluté značce do Sedla za Hromovým se nám málem stává osudným. Ten kilometr jdeme skoro 2 hodiny! Každým krokem zapadáme do sněhu až po pás, všude bílo. Takže se pomalu škrábeme, místy i po všech čtyrech, nahoru. Čím blíže hřebeni, tím více fouká vítr. Máme toho fakt akorát a to je teprve 10:00 ráno. Na hřebeni sice není tolik sněhu, ale o to více fouká. Napojujeme se na červenou hřebenovou značku a jdeme přes Hromové, Sedlo v Stenách, Steny - severný vrchol na Poludňový Grůň. Tady si oba říkáme, že to opravdu stačí a jdeme do údolí po prudké žluté značce, která se napojuje na sjezdovku nad chatou na Grůni. Po sjezdovce se dá sjet až k chatě po zadku. Což také činíme. Je to sranda a jede to opravdu rychle. U chaty si dáváme svačinu a vidíme, že na této straně údolí nefouká. Času máme dost, takže se rozhodujeme jít po modré značce do vesnice Štefanová a dále po žluté k rozcestí Podžiar. Tady začínají takzvané Tiesnavy (soutěsky). Jdeme přes krásnou a zamrzlou krajinu vody, sněhu, skal a ledu přes Dolné Diery, Ostrvné a Jánošíkove Diery do Bieleho Potoka. To je součást Terchovej. Autobus do obce Varín (směr Žilina) nám jede za 15 minut.
Vystupujeme ve Varíne u obecního úřadu a jdeme pěšky do Nezbudské Lůčky. Cestou odbočujeme směr Koliba Panoráma. Cestou se nachází bývalý asfaltový lom, kde se dá vlézt i do podzemí, které je zajímavé. Samozřejmě tam lezeme. Vchod je proklatě úzký, ale vnitřní prostory jsou velmi rozlehlé. Nakonec jdeme na jídlo do Koliby. Dáváme si brynzové halušky. Původní plán, zůstat na horách do pátku rušíme, protože i na pátek hlásí hnusně, takže jedeme domů.
24. 12. 2018
NAVŠTÍVENÉ ZEMĚ
Slovensko
Polsko
Bratislava
Gerlachovský štít (2 655 m)
Slovenština, Čeština, Maďarština, Rusínština
římští katolíci, protestanti, řečtí katolíci, kalvinisté, pravoslavní, 13% bez vyznání