Severní Amerika > Jamajka > Jamajka (3.4. - 11.4.2013)
3.4.2013 – středa – cesta z Bruselu přes Dominikánskou republiku na Jamajku a přejezd do Negrilu
V 7:00 přijíždíme na parkoviště u Bruselského letiště, převlékáme se do lehkých věcí a než dojdeme na shuttle bus a dojedeme k letišti, tak málem umrzáme. Po bezproblémovém odbavení nasedáme do letadla a já skoro celou cestu prospím. Přistáváme v Punta Cana v Dominikánské republice, kde vysedá celé letadlo a na hezkém letišti, které je postaveno z masívních kůlů a rákosu čekáme asi hodinu na to, abychom do stejného letadla mohli zase nastoupit a pokračovat 1000 kilometrů dále na Jamajku. Přistáváme ve městě Montego Bay do velkého slejváku. Procházíme úředními formalitami, vybíráme jamajské dolary a jedeme si vyzvednout auto z půjčovny. Tímto vozem se pak celý týden po ostrově pohybujeme. Dnes nás čekala už jen cesta na západní pobřeží do města Negril. Asi za hodinu, jednu cache a tři pokusy se někde ubytovat, se nám podařilo najít chatky u pláže v Yellowbird cottages. Večerní pivo Red Stripe (místní pivo) na spaní byl poslední dnešní zážitek.

4.4.2013 - čtvrtek - Negril - Roaring River Park - Black River Great Marass - Middle Quarters Shrimp Country - YS Falls - Treasure Beach
Díky časovému posunu se budíme brzy. Ráno jsme si sbalili věci, posnídali, zašli si zaplavat k moři a vyrazili na cestu po jihozápadním pobřeží ostrova. Projeli jsme kolem majáku a zastavili se pro cache Cowgirl (na celém ostrově je jen 22 cachí) a dojeli až do parku, kde pramení řeka Roaring river. Okolo prameniště je hezká příroda a dá se koupat v průzračné minerální vodě. I my se koupali a skákali do vody z mostu. Po koupeli nás místní pozvali asi na 15 minutovou procházku k nim domů, kde jsme mohli omrknout jejich zahrádku. První zastávkou bylo políčko s marihuanou, kde měli nasazených 15 druhů této rostliny. Samozřejmě všichni místní tu trávu kouří pořád a všude, takže si člověk připadá, že celá Jamajka už je nasáklá typickou vůní této rostliny. Pak nám dali ochutnat kešu plody (to jsem netušil, že ten oříšek je vlastně pecka z docela velkého a chutného ovoce) a nakonec jsme dostali domácí víno z kešu. Po cestě jsme procházeli poli z cukrovou třtinou, takže hlady jsme netrpěli. Dále na východ okolo pobřeží přijíždíme do města Black River, které bylo kdysi hlavním městem Jamaiky. Dnes už je to jen takové menší městečko, které má svou atrakci Black River Great Marass. Tedy mokřady okolo řeky, kolem níž žije velká spousta ptactva a ve vodě praví Jamajští krokodýli velcí. Nasedáme na loď, která nás částí této řeky prováží. Vidíme krásné krokodýly, kteří se vyhřívají, nebo plavou a jsou zvědaví, takže připlouvají až k naší lodi. Průvodce nám tvrdí, že jsou friendly a dokazuje nám to, že jednoho krokodýla ve vodě hladí rukou. Přežil a my jedeme zpět do přístavu. Pokračujeme přes vesnici Middle Quarters, která je proslavená tím, že tu vaří krevety s chilli a prodávají je všude u cesty. Ani my neodoláváme a za chvíli už loupeme tuhle dobrotu. Odtud projíždíme cestou zvanou Bamboo drive, která je po obou stranách obrostlá bambusy, které tak vytvářejí dojem, že projíždíte bambusovým tunelem. O 6 kilometrů severněji po cestě, která spíš připomíná tankodrom, nasedáme na vlečku taženou traktorem a jedeme pod vodopády YS falls. Krásné terasovité vodopády v pralese, ve kterých se dá koupat. Toho využíváme na plno a jsme zde až do zavírací doby, kdy nás poslední vlečka odváží zpět k autu. Projíždíme zapadlými cestičkami, které nemám ani v navigaci do pobřežního městečka Treasure Beach. Po chvíli se ubytováváme v Seaside Villa a jedeme najít nějakou večeři. Už v druhé restauraci se nám povedlo dát místní specialitu Ackee&saltfish a rýží. Ackee je stromové ovoce, které pokud není správně uzrálé, tak je jedovaté a chutná spíš do vajíčka a rozhodně není sladké. Po jídle se vracíme zpět na ubytování, které disponuje i bazénem, čehož i po tmě a před spaním využíváme.

5.4.2013 – pátek – Black River, Pelican bar, Lovers Leap, Aligator Pond a večeře v Little Ochie
Po snídani jsme si zašli k moři, kde byly vlny akorát na body surfing. Tedy ježdění na vlnách. Asi hodinu jsme se koupali v moři, poté si zašli na hotel a ještě si zaplavali v bazénu. Po 10:00 jsme museli jet kolem pobřeží zpět do Black River, kde jsme vybrali peníze, natankovali a domluvili si loď, která nás veze do místa Pelican Bar. Je to fenomenální místo asi kilometr od pobřeží, kde z desek a větví je v moři postavená chýše, která funguje jako bar. Přečkala i různé přírodní katastrofy jako tornáda a bouře. Zde se asi dvě hodiny sluníme, koupeme a popíjíme a po poledni nás lodí zase vezou do Black River. Odtud jedeme po jižním pobřeží na východ přes místo, kde má být krásný výhled Lovers Leap, ale je opar, takže výhled nic moc a pokračujeme až do města Aligator Pond, kde je vyhlášená restaurace na mořská jídla Little Ochie. Dáváme si papouščí rybu (která je úplně zelená) a rybu Jack (ta má být zelená, ale není), chobotnici a lobstera. Po dobré a vydatné večeři u pláže, která má sopečný písek, se přemísťujeme směrem k Aligator Hole a nacházíme si ubytování na půli cesty.

6.4.2013 – sobota – Alligator Hole, Kingston, Port Royal, Strawberry Hill, Ochos Rios
Ráno jsme vyrazili okolo pobřeží po velmi děravých cestách až k zátoce Alligator hole. Zde jsme si pronajali loďku i s převozníkem a jeli po průzračně čisté řece po proudu směrem k moři v mokřadech. Náš prioritní cíl byl najít ochechule (mořské krávy, sirény). To se nám nakonec povedlo a jednu obrovskou (tak 5 metrů dlouhou jsme nakonec viděli. Bylo to zajímavé, jak se pomalu převalovala pod vodou těsně pod lodí. V zátoce žijí 3, ale viděli jsme jen jednu. Po cestě zpět proti proudu se totiž strhla menší průtrž mračen. Doběhli jsme do auta a pokračovali až do hlavního města Kingston. Nejprve jsme jím jen projeli a jeli 15 kilometrů po takovém malém výběžku směrem kolem letiště až na výběžek Port Royal, kde byla pevnost (fort) poničená zemětřesením, takže byla opuštěná. Taky jsme se zde dobře najedli ve vyhlášené rybí restauraci. Odtud jsme projeli centrem Kingstonu a serpentinami vystoupali do hor až do výšky 1200 metrů na Strawberry hill. Velmi příkré srázy a krásné rozhledy po cestě nás dovedly až k ubytování, kde jsme měli spát. Bohužel měli plno. Tak jsme sklesali do města a přehodnotili program. Projeli jsme ostrov až na sever k moři a já se snažil najít jednu cache přímo v domě, kde Ian Flemming psal většinu knih o Jamesu Bondovi. Dokonce mi cache pomáhali hledat tři zaměstnanci té vily. Bohužel bezúspěšně. Dojeli jsme do města Ochos Rios a našli si ubytování v jednom zaplivaném hostelu.

7.4.2013 – neděle – Dunn’s River Falls, Priory
Ráno jsme vyrazili na známé vodopády Dunn’s River Falls, které jsou zvláštní tím, že řeka u ústí k moři nemá deltu, ale padá ve vodopádech rovnou do moře. Zaplatili jsme o tohoto parku vstupné 20USD na člověka a hlavní atrakcí zde byla možnost lézt ve vodopádech od pláže několik set metrů proti proudu. Zde jsme strávili čas až do odpoledne a poté jeli přes město St. Ann, kde Kolumbus kotvil déle než rok, než dojel k Americe do města Priory. Našli jsme si ubytování u pláže (pronajali nám celý dům) a Pavel s Markétou jeli hledat místo na lítání a my šli na pláž. Z nedalekého baru hrála hudba a my tu trávili čas do večera. Dali jsme si na jídlo kozu na kari a k tomu si namíchali místní 63% rum s juicem.

8.4.2013 – pondělí – Priory odpočinkový den
Ráno jsme si udělali snídani a pak šli na veřejnou pláž, kde jsme byli úplně sami. Nedaleko v horách bylo vidět, že je škaredé počasí, ale u pobřeží svítilo sluníčko. V poledne jsme si koupili pečené ryby a hovězí s rýží a šli si to sníst k našemu ubytování. Odpoledne jsme jezdili na mořském kajaku a ráchali se v moři. Pavel s Markétou zajeli koupit potraviny a večer jsme rozdělali oheň v grilu a udělali si pečené ryby, kuřata, steaky, pečené banány, grilovaná rajčata se sýrem, pečenou dýni a další pochutiny. K tomu jsme měli místní víno, které spíš chutnalo jako portské. Terezka se tam skamarádila s místními psy, kteří po nás dojídali zbytky.

9.4.2013 – úterý – Priory, Fallmouth, Luminous lagoon a noční koupání
Dopoledne jsme ještě strávili na pláži. V poledne jsme si nabalili věci a vyrazili na západ do města Fallmouth. Tady jsme si nejdříve zašli do centra po obchodech a na jídlo a poté si našli ubytování v pěkném hotýlku přímo u moře v zátoce Luminous lagoon (Glistering waters). Hotel disponoval i bazénem, kterého jsme využili. Po setmění jsme si zašli na jerked kuře a vepřové a pak nasedli na motorový člun, který nás zavezl do zátoky, která je zvláštní tím, že se do teplého moře vlévá řeka Martha Brae a v této teplé málo slané vodě žije mikroorganizmus dinoflagellate. Tento organizmus vydává zelenkavé světlo, když je vyrušen, a když vodou například plave ryba, tak vypadá, jako by tam byla zelená lucerna. Stejný efekt docílíte, když do vody skočíte. No, a to jsme přesně dělali. Noční koupel ve svítící vodě pod hvězdnou oblohou byl zajímavým zážitkem. Tyto organizmy se dají najít jen na 4 místech na světě a zde na Jamaice je efekt světélkování nejsilnější.

10.4.2013 – středa – Montego Bay a odlet do Evropy
V 8:00 jsme vyjeli do města, ze kterého jsme první večer hned odjeli, a tím se pomyslné kolečko okolo ostrova uzavřelo. Bylo opět krásné počasí a my nejdříve vyrazili na jeden a poté na druhý trh se suvenýry a následně jsme šli směrem k Doctors Cave pláži. Našli jsme super bar Margharitta Ville, který měl vlastní vstup do moře a vodní atrakce. Zde jsme strávili prakticky zbytek hodin na Jamaice. Ve 14:00 jsme vyjeli vrátit auto do půjčovny a nechali se zavézt na letiště. Rozhodně nedoporučuji pašovat nějaké nelegální věci z tohoto ostrova. Jamajská policie kontroluje prakticky každého a každý batoh. Zbytek večera jsme strávili v letadle letícího opět přes Dominikánskou republiku (nebylo to v plánu, a proto jsme nabrali docela zpoždění) do Bruselu.
9. 10. 2015
Jamajka
Kingston
Blue Mountain Peak (2 256 m)
Angličtina, Nářečí angličtiny
protestanti 61.3% , Boží církev 21.2%, baptisté 8.8%, anglikáni 5.5%, adventisté sedmého dne 9%, letniční hnutí 7.6%, metodisté 2.7%, United Church 2.7%, čeští bratři 1.1%, Svědkové Jehovovi 1.6%, čeští bratři 1.1%, římští katolíci 4%, jiní včetně duch